GuldstrandMedlem sedan juli 20041 274 inlägg
Går det att auto-refresh:a en div UTAN att behöva lägga koden i ett eget dokument?
Har detta (som fungerar bra):
function Load_external_content()
{
$('#chat').load('chat.php');
}
setInterval('Load_external_content()', 5000);
..men vill slippa att ha det i ett nytt/eget dokument.
rhdfMedlem sedan okt. 2007447 inlägg
Du vill alltså ha koden du nu har i chat.php i samma fil som ditt javascript?
Det _borde_ funka att du använder samma princip som när man kör index.php?page=x
Enda skillnaden är väl att du måste se till så inget annat än koden för "chat.php" körs. Du säger helt enkelt åt servern att köra en kopia av din index.php, men endast leverera chat-delen
GuldstrandMedlem sedan juli 20041 274 inlägg
Vill ha chatt-koden i mitt php-dokument, och inte behöva lägga den i separata dokument för att kunna uppdatera med jquery.
voigtann1Medlem sedan juni 20018 810 inlägg
har väl inget med javascript att göra direkt. PHP kanske ha något MVC ramverk som man skulle kunna hämta Partial Views, men för att inte skicka för mycket data tillbaka är detta det smidigaste sätt att göra det på.
Udda grepp när man numera försöker separera sin kod så mycket det bara går.
Men som jag nämnde i mitt förra inlägg.
Skall du tvunget ha koden i samma dokument så borde det funka att anropa samma fil från sig själv med en querystring eller liknande
pseudokod:
If (Request("mumbojumbo"))
{
Kör chatkoden och ENBART chatkoden
}
else
{
Kör vanliga koden
}
anropas med
$.ajax({
url: "index.php?mumbojumbo=hoppetihopp",
... osv
});
Udda grepp när man numera försöker separera sin kod så mycket det bara går.
Tycker jag inte.
de flesta javascriptsramverk skickar med en X-Requested-With header som du kan kolla mot, så behöver du inte skicka med dig extra querystring värden om du skall göra som rhdf säger.
Jo jag anser fortfarande att det är ett udda grepp att vilja ha all sin kod i samma dokument. Det kan ju bero på att jag är rätt hårt "insnöad" på MVC
X-Requested-With tänkte jag inte ens på, gissningsvis för att jag hittills aldrig behövt bekymra mig om det
Jo jag anser fortfarande att det är ett udda grepp att vilja ha all sin kod i samma dokument. Det kan ju bero på att jag är rätt hårt "insnöad" på MVC
det är ju precis vad MVC gör... retunera en mindre view istället för fulla vyn, eller så missförstå jag dig helt där ;)
Jag tror vi missförstår varandra en aning här.
Jag anser att det är ett udda/felaktigt tänk att ha all sin kod. i en o samma fil.
det vill säga, blanda affärslogik och presentationskod.
När det gäller mvc så returnerar man mycket riktigt en ANNAN mindre view, kanske t.om enbart returnerar JSON. Detta gör man med kod som , tadaaa, befinner sig i en annan "fil", eller i ett annat lager, kanske t.om i en separat dll om man kör .net