Jester73Medlem sedan mars 2012121 inlägg Hej
Jag håller på och bli galen.
Varför funkar inte denna funktion?
Jag vill ha svensk formatering och svenska månadsnamn
$(function() {
$( "#ArriveDat" ).datepicker();
$( "#ArriveDat" ).datepicker( "option", "monthNames",["Januari", "Februari", "Mars", "April", "Maj", "Juni", "Juli", "Augusti", "September", "Oktober", "November", "December"] );
$( "#ArriveDat" ).datepicker( "option", "dateFormat", "yy-mm-dd" );
});
Se denna länk http://jqueryui.com/datepicker/#date-formats
Tack på förhand
Den där koden skapar tre olika date pickers efter varandra. Först en med standardval, sedan med svenska månader, sedan en med svenskt datumformat.
Vad du måste göra om du vill anpassa mer än en variabel är att anropa datepicker enbart en gång, och skicka med ett objekt som innehåller dina val. Ett objekt som du definierar inline består av måsvingeparenteser, och parameternamn som efterföljs av kolon, sedan värdet, sedan kommatecken.
Dvs exempelvis:
{
someStringValue: "hello",
someArrayValue: [7,42],
}
Notera att det verkar som att det är ett kommatecken för mycket i koden. Det kommatecknet är inte nödvändigt, men tillåtet. Anledningen att det är tillåtet är att det gör det enklare att lägga till och ta bort värden i ett objekt eller en array. Om du lägger till en rad så behöver du inte komma ihåg att stoppa in ett kommatecken på raden innan. Om du klipper och klistrar och redigerar koden mycket så förenklar det att ha en sak mindre att tänka på.
Och din kod blir alltså:
$(function() {
$( "#ArriveDat" ).datepicker({
monthNames: ["Januari", "Februari", "Mars", "April", "Maj", "Juni", "Juli", "Augusti", "September", "Oktober", "November", "December"],
dateFormat: "yy-mm-dd",
});
});
Jester73Medlem sedan mars 2012121 inlägg Tack för hjälpen, tyckte den varianten var mest logiskt och provade det utan framgång.
Tror dock att jag missade de sista ,-tecknet i slutet. :)
Nu funkar det bra
Näe, som sagt, det kommatecknet behövs itne egentligen. Däremot behövs kommatecknet på den första raden, efter månaderna. Eller så gjorde du något annat småfel.