Nope, ser precis ut som din.
Provade min kod på det webhotell (Binero) jag kör och den funkade inte där heller.
Ja/Nej fråga
30 svar · 3 236 visningar · startad av Jester73 · sida 2 av 2
Nope, ser precis ut som din.
Provade min kod på det webhotell (Binero) jag kör och den funkade inte där heller.
jag kör på binero också, så ser inga problem med koden (med tanke av att den fungera för mig)
Fick din att fungera nu, slarvade lite och klippte inte in hela din kod. Tog ej med headern.
Men vad är det som är fel på min kod då? Har gjort precis som din kod men när jag skickar formuläret så innehåller inte ens $_POST nyckeln StortBol.
Kan det vara min header som ställer till det
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html><html lang="sv-se" xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" dir="ltr">
<head>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<title>Lista kunder</title>
<meta name="author" content="Pontus" />
<meta name="description" content="Webbaserat administrationssystem för redovisningsbyrå" />
<meta name="keywords" content="redovisningsbyrå, kundregister, administration" />
<link rel="stylesheet" href="css/soladmin.css" type="text/css">
<link type="text/css" href="css/smoothness/jquery-ui-1.10.3.custom.css" rel="Stylesheet" />
<script type="text/javascript" src="js/jquery-1.9.1.js"></script>
<script type="text/javascript" src="js/jquery-ui-1.10.3.custom.js"></script>
<script type="text/javascript" src="js/myJSFunction.js"></script>
<script type="text/javascript" src="js/myJQuery.js"></script>
</head>
Kom på att det inte fungerar för mig i alla fall.
Jag har automatiserat uppbyggnaden av SQL satsen jag skickar till databasen och det bygger på att jag även fångar upp nycklar i $_POST som är null. Din lösning skriver ju ut False i avsaknad av $_POST nyckel helt och hållet.
Får nog klura på en JQuery/Java lösning
Tack för all hjälp
det är väl bara att göra det i PHP, om $_post finns, ta det värdet, annars är den false?
Problemet är jag skall ha flera Y/N och eftersom SQL satsen byggs upp på vad som finns i POST så måste jag få POST att innehålla "alla" värden.
Skulle kunna iofs lägga med en array med Y/N nycklarna för det specifika formuläret, kan bli en klurig kod. :)
Problemet är jag skall ha flera Y/N och eftersom SQL satsen byggs upp på vad som finns i POST så måste jag få POST att innehålla "alla" värden.
Skulle kunna iofs lägga med en array med Y/N nycklarna för det specifika formuläret, kan bli en klurig kod. :)
Förstå inte riktigt vad problemet är, om du har en sql sträng så har du ju kontrollen att berätta vad som skall stå i den.
Jo men då måste jag skicka in en array med alla nycklar för boolean värden så att DB vet var den skall uppdatera med false....kan bli lite klurig kod :)
Jo men då måste jag skicka in en array med alla nycklar för boolean värden så att DB vet var den skall uppdatera med false....kan bli lite klurig kod :)
du bygger, om jag förstå dig rätt upp strängar ändå, så du vet ju om loopen finns där så skall värde x vara true om den finns, annars false.
Ser inte problemet.
Så här ser koden ut för att bygga min SQL sträng så kanske det blir tydligare.
(Jag är inte heller säker på vad du menar så det är inte för att vara övertydlig) :)
function rensaFormular($addons){
//Rensar bort formulärdata som inte skall läggas till databasen
foreach($_POST as $key=>$value){
if (substr_count($key, "exc_",0)==0) {
$firstwash[$key]=$value;
}
}
//Lägger om alla procentvärden till decimalformat med punktavgränsare.
foreach($firstwash as $key2=>$value2){
if (substr_count($key2, "proc_",0)<>0) {
$key2=substr($key2,5);
$value2=(str_replace(",",".",$value2))/100;
$secondwash[$key2]=$value2;
}
else {
$secondwash[$key2]=$value2;
}
}
//Lägger om alla numeriska värden till decimalformat med punktavgränsare.
foreach($secondwash as $key3=>$value3){
if (substr_count($key3, "numr_",0)<>0) {
$key3=substr($key3,5);
$value3=str_replace(" ","",$value3);
$value3=str_replace(",",".",$value3);
$thirdwash[$key3]=$value3;
}
else {
$thirdwash[$key3]=$value3;
}
}
$cvalues=$thirdwash;
//Lägger till manuella värden från en array. array("Nyckel"=>Värde)
If (!empty($addons)){
foreach ($addons as $key1=>$value1){
$cvalues[$key1]=$value1;
}
}
return $cvalues;
}
//Skapa en INSERT från formulär
function buildSQLInsert($tabell,$adds){
$temp=rensaFormular($adds);
$n=array_keys($temp);
$v=array_values($temp);
$nyckel=implode(", ",$n);
$varde=implode("', '",$v);
$sqlQ="INSERT INTO $tabell ($nyckel) VALUES ('$varde')";
return $sqlQ;
}
//Skapa en UPDATE från formulär
function buildSQLUpdate($tabell, $urval){
$temp=rensaFormular("");
while (list($key, $val)=each($temp)){
$tmpvalues=$tmpvalues." ".$key."='".$val."', ";
}
$tmpvalues=trim($tmpvalues);
$tmpvalues=substr($tmpvalues,0,strlen($tmpvalues)-1);
$sqlQ="UPDATE $tabell SET $tmpvalues $urval";
return $sqlQ;
}
Med denna lösning kan jag bygga mina formulär helt dynamiskt, jag kan lägga till och ta bort formulärobjekt utan att behöva ändra SQL konstruktionen. Dock bygger det på att POST får med sig alla formulärobjekt även om de råkar ha ett NULL värde. Exempelvis så får den med sig tomma textfält