jofaweMedlem sedan mars 20062 194 inlägg Jag blir så trött på det här nu..
Min sida https://www.bejbi.se funkar inte i internet explorer. Av nån anledning så använder folk fortfarande den webläsaren så jag måste väl få det att funka nångång då folk klagar på att den inte funkar.
Följande kommer upp då sidan laddas i IE:
Detaljerad information om felet på webbsidan
Meddelande: 'document.getElementById(...)' är null eller inte ett objekt
Rad: 48
Tecken: 2
Kod: 0
URI: http://www.bejbi.se/
Finns det nån som har en idé om vad som kan göras åt det?
Det är för att javascriptet försöker nå ett element i dom:en som inte finns eller ens är ett sådant element.
Gå till raden i koden och ta bort det? eller lägg till ett sådant element (fullösning).
Du ska få veckans bästa tips: Använd firebug till firefox för att felsöka javascript.
b242569Medlem sedan sep. 20051 760 inlägg För mig visas logotypen och lite text (se bilaga), men inget annat i IE. I firefox visas hela sidan utan den text som syns i IE.
jofaweMedlem sedan mars 20062 194 inlägg
walter groupius skrev:
Det är för att javascriptet försöker nå ett element i dom:en som inte finns eller ens är ett sådant element.
Gå till raden i koden och ta bort det? eller lägg till ett sådant element (fullösning).
Du ska få veckans bästa tips: Använd firebug till firefox för att felsöka javascript.
Ska testa Firebug!
tack för tipset!
Raden är föressten denna:
var sfEls1 = document.getElementById("catmenu").getElementsByTagName("li");
Som ligger i denna:
sfHover = function() {
if (!document.getElementsByTagName) return false;
var sfEls1 = document.getElementById("catmenu").getElementsByTagName("li");
for (var i=0; i<sfEls1.length; i++) {
sfEls1.onmouseover=function() {
this.className+=" sfhover1";
}
sfEls1.onmouseout=function() {
this.className=this.className.replace(new RegExp(" sfhover1\\b"), "");
}
}
}
Det verkar alltså vara nånting med hooverfunktionen med menyn om jag fattar det rätt?
går det avaktivera den funktionen i bara IE, eller göra något undantag för IE så den får en annan version?
Placera dina JS koder så långt ner på din sida som du kan, eller så få du antingen
Lägga in dina bindningar på onload eller ännu bättre när DOM-trädet är redo (dock så fungera den tekniken inte riktigt i IE)
jofaweMedlem sedan mars 20062 194 inlägg Så, nu har jag äntligen lyckats få liv i sidan i IE.. eller iallafall med IE8 och uppåt.
Vad felet var? Jag hade kommenterat ut en rad och avslutat med --!>
du kommentera inte ut Javascript kommandon med html kommentarer använd // eller /* */ för javascript.
jofaweMedlem sedan mars 20062 194 inlägg Det var inte ens i javadelen som jag kommenterat, så jag koncentrerade mig på helt fel sak.. lätt att bli blind.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Varje gång någon säger eller skriver "java" istället för "javascript" köper någon en Justin Bieber-skiva. Så gör inte om det!
jofaweMedlem sedan mars 20062 194 inlägg Java.
Varje gång nån gnäller om något språkligt på ett internetforum så stryps en kattunge. Jättetragiskt! Så sluta upp med det!
doridoriMedlem sedan juni 2006244 inlägg Hur många kattungar som existerar har ingen betydelse när hela världen är i kaos över de fatala missförstånd som uppstår i oändlighet när ingen vet skillnad på Java och Javascript.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
jofawe skrev:
Varje gång nån gnäller om något språkligt på ett internetforum så stryps en kattunge. Jättetragiskt! Så sluta upp med det!
Jag är inte en sådan som hackar på folks språk - men mellan java och javascript är en gigantisk skillnad, som jag försökte påpeka med glimten i ögat. Det gick tydligen inte hem. Jag ber om ursäkt om du tog illa upp.
@nders skrev:
Jag är inte en sådan som hackar på folks språk - men mellan java och javascript är en gigantisk skillnad, som jag försökte påpeka med glimten i ögat. Det gick tydligen inte hem. Jag ber om ursäkt om du tog illa upp.
Vad som gör mig så förbannad och less på forum är att folk alltid ska spela översittare istället för att kanske ta och lägga sin tid på vettiga saker, som att förklara skillnaden för nån som uppenbarligen inte vet.
jofawe skrev:
Vad som gör mig så förbannad och less på forum är att folk alltid ska spela översittare istället för att kanske ta och lägga sin tid på vettiga saker, som att förklara skillnaden för nån som uppenbarligen inte vet.
Nu bli det lite Off topic: Nu jobbar jag med detta men det är ju viktigt att man berätta att det är javascript och inte just java (kunde ju varit en java applet du har gjort och hade problem med, eller java på server sidan). Om jag har problem med något jag inte ha någon aning om (tex bilar) så bli jag inte förbannad om jag bli rättad om jag använder fel ord/felsöker på fel plats, men det är kanske bara jag som är sån som person.
Javascript har egentligen inget med java att göra och bäst förklarat är nog att läsa wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/JavaScript man ville locka in java utvecklare in till något nytt så man döpte det till Javascript(som nu i efterhand kanske inte var det smartaste)
voigtann1 skrev:
Nu bli det lite Off topic: Nu jobbar jag med detta men det är ju viktigt att man berätta att det är javascript och inte just java (kunde ju varit en java applet du har gjort och hade problem med, eller java på server sidan). Om jag har problem med något jag inte ha någon aning om (tex bilar) så bli jag inte förbannad om jag bli rättad om jag använder fel ord/felsöker på fel plats, men det är kanske bara jag som är sån som person.
Javascript har egentligen inget med java att göra och bäst förklarat är nog att läsa wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/JavaScript man ville locka in java utvecklare in till något nytt så man döpte det till Javascript(som nu i efterhand kanske inte var det smartaste)
Tack för förklaringen!
Tänk om den första personen skrivit samma sak, guud så trevlig stämning det hade blivit då!
För mig som inte är utvecklare eller ens jobbar med detta så spelar det ingen roll om det heter java eller javascript.. ungefär som när nån säger videosignal (jag jobbar med videokonferenser) när de menar vga-signal.. sak samma, den som jobbar med saken ska väl ändå förstå vad som är fel utan att behöva bli snäsig och tillrättavisa på något drygt sätt, eller?
Vi är alla bra på något, varför inte göra världen lite bättre genom att hjälpa varandra?
Nu går jag härifrån idag och har blivit upplyst att java och javascript inte är samma sak, bra va?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg jofawe - jag ber om ursäkt. Översitteri är inte min stil - jag utgick felaktigt ifrån att du bara slarvade när du skrev... Dessvärre gick inte heller glimten fram.
Jag skall välja mina ord bättre.