webForumDet fria alternativet

att läsa av sista paragrafens text och antal tecken

JavaScript

17 svar · 1 372 visningar · startad av swingman

Medlem sedan jan. 200686 inlägg
Frågan#1
<div id="minaparagrafer">
				<p class="silver">the first silver paragraf</p>
				<p class="gold">the first gold paragraf</p>
				<p class="silver">the second silver paragraf</p>
                                <p class="gold">the second gold paragraf</p>
</div>
Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Är det paragrafer.length du är ute efter?

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg
sistaParag = paragrafer[paragrafer.length-1].innerHTML;

Du måste köra -1 eftersom arrayens första element har index 0. T ex, en array med .length == 2 har element med index 0 och 1.

voigtann1: Nej då... jag vill få texten i sista paragrafen. Alltså texten : "the second gold paragraf" i variabeln sistaParag. Sen kan jag förmodligen räkna antal bokstaverna.

nitro2k01: Det fungerar ändå inte. alerten blir tom...inte ett ända tecken.

Medlem sedan jan. 2005713 inlägg

Funkar kanon tycker jag
http://jsfiddle.net/RnAhm/2/

mycket märkligt...jag ser att det funkar i jsfiddle... något skumt är det med min kod alltså....måste gå igenom det. Tack för hj'lpen.

kan det vara någon inställning jag har någonstans...

kör du koden innan dina element finns i DOM:en? placera din kod längst ner på sidan eller skapa en metod som körs vid onload:

<!DOCTYPE html>
<html>
	<head>
		<meta charset=utf-8 />
		<title></title>
	</head>
	<body>
		<div id="minaparagrafer">
			<p class="silver">the first silver paragraf</p>
			<p class="gold">the first gold paragraf</p>
			<p class="silver">the second silver paragraf</p>
			<p class="gold">the second gold paragraf</p>
		</div>
		<script>
			var diven = document.getElementById("minaparagrafer");
			var paragrafer = diven.getElementsByTagName("p"); 
			var sistaParag = paragrafer[paragrafer.length-1].innerHTML;
			alert(sistaParag);
		</script>
	</body>
</html>

min kod

Jag ser inget fel som jag gör.

du skapar bara en paragraf, allt annat är textnoder så det är inte jätte konstigt... du ha skapat en tom paragraf och det är just det du få tillbaka en tom sträng.

Jag vet inte om detta är en kurs du ta mer men charset bör sättas innan du sätter en titel då titlen också kan ha speciella teckenkod.

gjorde lite ändringar: http://jsfiddle.net/Atprs/

men jag är osäker på vad du vill få ut på countLetters. Jag kan ha missförstått hela din uppgift men nu skapar den paragrer med en bokstav... men är säkert inte det du är ute efter.

voigtann1: din lösning lägger till en paragraf per bokstav. Alltså varje gång man klickar på en bokstav så läggs till en paragraf och en bokstav i den.

Vad jag är ute efter är att det läggs till en paragraf när man börjar skriva och sen bara om om man klicka på enter. Den delen kan jag och behöver ingen hjälp med. Vad jag behöver är att när jag skrivit till några paragrafer med lite olika text kunna ta ut en sträng med texten från den sista paragrafen som jag la till. Den strängen ska jag räkna ut hur många tecken det finns i. alltså sistParagraf.length.. Mitt problem är att jag inte lyckas få ut den sista paragrafen innehålet (texten) i en sträng.
Jag hoppas att du förstår mig bättre nu!
Obs! Jag får inte ändra på html koden.

Som sagt, har ingen aning vad du ville ha, problemet var att du appendar en textnod inte till dina paragrafer utan din wrapper element, att söka upp sista paragrafen hela tiden känns rätt onödigt, räcker ju att du ha en referens på den senaste skapade paragrafen i dokumentet och appendTextnode (eller bara ändra innerHTML) på den. Jag skriver om exemplet och postar ett nytt exempel strax

Tråkigt att det är html struktur då, det kan du påpeka till er lärare ;)

Är det: http://jsfiddle.net/Atprs/1/ bättre?

voigtann1: Mitt i pricken!!! din kod löser min uppgift som jag vill. Jag sitter och jämför din kod med min kod och konstaterar att du har ett snyggare sätt att skriva kod... det är nog som du säger att jag appendar en textnod inte till paragrafer utan wrapper element. Men när jag kolla med View Generated Source så ser det ut exakt som jag vill ha det, alltså att texten kommer in i paragrafer så jag vet inte om jag vill erkänna att jag gör fel än men saken är att din kod fungerar och min gör inte det så tack....du har hjälpt mig.

Får jag fråga varför du tar bort koden från forumet? Andra vill kanske ha hjälp i framtiden

Jag vet... anledningen är att jag är rädd för att lägga ut hela svaret på skoluppgiften på nätet. Jag ville ha hjälp med en del av uppgiften men för att kunna få hjälp behövde jag lägga ut hela min koden till slut. Och som du har förstått är det en skoluppgift som ska lösas individuellt så jag är rädd att det blir fel med kursen. Förstår du mig eller tycker du att jag borde ha kvar koden på nätet ändå?

Jag tycker det, om inget annat så borde du kunna skriva om lärarenskod och anpassa om det som återskapa ditt problem, men det är upp till dig.

det är min kod som blir lösningen på skoluppgiften. alltså, -inte lärarens kod. men jag ska i fortsätningen gör om lite och lämna kvar koden.

Medlem sedan apr. 201227 inlägg

Sitter med samma problem så att få se den koden som löste det hela hade hjälpt även mig :p

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)