QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Jag har gjort ett script i asp som laddar upp filer till servern via asp-upload. Men jag vill förhindra uppladdning av .asp och .php filer.
Så det jag egentligen vill göra att kolla om fälten (3 st) i mitt formulär har .asp eller .php på slutet och isåfall skriva typ "Ajabaja" osso får man göra om.
Hur löser man detta med ett javascript?
------------------
Quid - Quake Nexus
------------------
quid@quakenexus.nu
http://www.quakenexus.nu/
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Om vi tänker oss att du i formuläret har en onSubmit="return checkForm(this);"
Så kan du i functionen checkForm(obj) använda;
if(obj.foo.value.toLowerCase().substring(obj.foo.value.length-4,obj.foo.value.length) == '.asp' || obj.foo.value.toLowerCase().substring(obj.foo.value.length-4,obj.foo.value.length) == '.php'){
alert('Inga ASP eller PHP filer tack');
return false;
} else if ... osv.
------------------
webForum stängt 15-17 feb. Läs mer.
/ Jojoxx
moderator wF
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Tack så mycket...
om jag vill kolla om filerna har mellanslag i namnet då? Hur går jag tillväga då?
------------------
Quid - Quake Nexus
------------------
quid@quakenexus.nu http://www.quakenexus.nu/
[Redigerat av Quid den 06 feb 2002]
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Filnamnet har du i obj.foo.value, således;
if(obj.foo.value.indexOf(' ')>-1){
}
------------------
webForum stängt 15-17 feb. Läs mer.
/ Jojoxx
moderator wF
colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Är det inte smartare att köra en serverside på den?.....då kan man använda metoden LIKE och då får man ju bort alla som heter något med *.php eller *.asp
Då kan man ju även ladda upp dessa i en mapp utan körningsrättigheter om du vill kolla på innehållet......då får man ju även kanske lite fri kod ;)
för det finns ju även fler liknande filer men kan ladda upp:
- *.aspx
- *.php3
- *.pl
- *.cgi
- *.shtml
- *.cfm
- *.jsp
för at nämna några
------------------
Platform : Thing to stand on
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Ja, att köra en serversidekoll är direkt nödvändigt, eftersom man annars bara behöver stänga av javascript för att sabba allt. Men visst är klientsidevalidering nice.
En något mer kortfattad variant av Jojoxx script:
var exts = /\.(asp|php)$/i;
if (exts.test( obj.foo.value )){
// slutar med .asp eller .php, case insensitive
} else {
// allt är OK
}
------------------
God is real, unless declared integer.