webForumDet fria alternativet

return false strul

3 svar · 162 visningar · startad av OveRRidE

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg
<script language = "Javascript">
function chWarn(dirStr) {
if (confirm('Dum fråga som är helt glasklar, men som någon kommer att ifrågasätta bara för sakens skull.')) 
	{ 
		if(dirStr) window.location.href = dirStr; parent.top2.location.reload();
		return true 
	} 
else 
	{ 
		return false 
	}
return false
}
</script>

Scriptet skall alltså få rull-listen till dess ursprungliga läge, men det blir inte så, för om man väljer "alt 2" och "alt 1" är selected, och klickar cancel på frågan, står alt 2 kvar i listen, nä jag vill att det skall stå alt 1 istället.

------------------
Jag gillar chokladblå himmel.

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Jag vet inte hur funktionen används, eller hur den är tänkt att fungera, detta är dock en svag länk;

if(dirStr) window.location.href = dirStr; parent.top2.location.reload();

Här riskerar du att ladda sidan dirStr och ersätta aktullt dokument (varifrån aktuell kod körs!), och det kan väl inte vara meningen?

Men till frågan, att byta värde på en selectlista till ursprungsvärdet tror jag inte du kan göra med mindre än att du resetar formen (formulärsobjekt.reset() ), men det resetar ju hela formen. Däremot kan du ställa selectlistan på det första valet med selectlistobjekt.selectedIndex=0, men det är ju inte säkert att det första värdet är default-värdet. En variant är att när sidan laddas (onLoad) läser du av vilket av värdena i selectlistan som är valt och sparar det i en variabel, sedan kan du återställa listan med selectlistobjekt.selectedIndex=variabel.

------------------
/ J

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Varför är det en svag länk? Sidan laddas om, innehållet är ju dock faktiskt dynamiskt, men det gäller bara hämtning av data så inget lagras två gånger, om det var så du tänkte.

Att nollställa formuläret skall nog inte vara några problem, då rull-listan är det enda elementet i hela formuläret.

Så får det nog bli.

------------------
Jag gillar chokladblå himmel.

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Själva reload'en är inte den svaga länken. Det är funktionen innan; window.location.href=dirStr - Här riskerar du att ladda den nya sidan direkt och således avbryta det script du just håller på att exekvera. Du försöker såga av grenen du sitter på.

------------------
/ J

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)