brwMedlem sedan juli 2000619 inlägg
Hej!
Jag har 2 st listmenyer med lite olika val.
Den ena heter BRANSCH och den andra KATEGORI.
I BRANSCH-listmenyn har jag 4 olika val
Butik
Hantverkare
Industri
Restaurang
och det jag vill nu är att ha nån slags asp eller javascript som när jag till exempel väljer
Butik skall den lista följande i den andra listmenyn som heter KATEGORI:
Livs
TV/Radio Handlare
Bensinmack
Datorbutik
och när jag tex väljer Hantverkare i BRANSCH-listmenyn så skall den visa följande i den andra listmenyn som heter KATEGORI:
Rörmokare
Snickare
Målare
Glasmästare
Bilmekaniker
osv.. beroende på vad jag väljer..
och värdet i Bransch skall fortfarande vara markerat när sidan laddas om för val av KATEGORI under den BRANSCHEN som man valt..
Hur löser jag detta?
Dessa värden som är i listmenyerna har jag tänkt hämta från databas vid senare skede.. och kategori skall vara tom om man inte valt nån bransch.
Om nån kan bidra med en kodsnutt skulle det vara jättebussigt?
Tacksam för svar
/brw
emissionMedlem sedan dec. 19996 095 inlägg
Slarvigt hopslängt. Du får fylla i värdena i arrayerna med saker från din databas. Du ser säkert hur jag tämkt mig det.
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">
<SCRIPT LANGUAGE="Javascript">
var arr1=new Array('hej','1','hopp','2','hipp','5','hej','1','hopp','2','hipp','5','happ','6');
var arr2=new Array('boj','3','bit','56','bandy','23');
function RePopulate(objRef,arrID){
for (var i = objRef.options.length; i >=0; i--) {
objRef.options[i] = null;
}
objRef.selectedIndex=-1;
var thearray=eval("arr" + arrID);
for (i=0; i < thearray.length/2; i++){
objRef.options[i] = new Option(thearray[i*2],thearray[i*2+1]);
}
}
</SCRIPT>
</HEAD>
<BODY BGCOLOR="#FFFFFF">
<FORM NAME="testform">
<SELECT NAME="firstMenu" onChange="RePopulate(this.form.secondMenu,this.options[this.selectedIndex].value);">
<OPTION VALUE="1">Meny 1</OPTION>
<OPTION VALUE="2">Meny 2</OPTION>
<OPTION VALUE="2">Meny 2</OPTION>
</SELECT>
<SELECT NAME="secondMenu">
<OPTION VALUE="1">hej</OPTION>
</SELECT>
</FORM>
</font>
------------------
-------------------
What a waste it is to lose one's mind. Or not to have a mind is being very wasteful. How true that is.
Dan Quayle
hpMedlem sedan maj 2001567 inlägg
Jag hade tänkt använda mig av detta script som emission gjort. Är de siffror som står efter de olika sakerna i arrayen sakens value? Vad måste den andra dropdown-listan innehålla från början för att det ska fungera? Kan man bara ha select start och stopptagg och inga values eller options?
Om man vill ha ett värde som första val som ska vara lika oavsett vad man väljer i första menyn, måste man då lägga in detta först i alla arrayer eller finns det annat sätt?
Hoppas ni förstår, jag är inte så bra på javascript... :r
------------------
"signatur"
JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg
Är de siffror som står efter de olika sakerna i arrayen sakens value?
Yepp
Vad måste den andra dropdown-listan innehålla från början för att det ska fungera?
Den måste inte innehålla någonting, men det ser ju bra ut om den listan innehåller värden som motsvarar den grupp som står som default i första listan.
Kan man bara ha select start och stopptagg och inga values eller options?
Jo, det kan man, men det ser lite sjukt ut med en selectlista utan val. Antingen skriver du något som "Välj grupp i listan" eller något sådant, eller så fyller du den som jag sade med de värden som motsvarar grupp i den andra listan.
Om man vill ha ett värde som första val som ska vara lika oavsett vad man väljer i första menyn, måste man då lägga in detta först i alla arrayer eller finns det annat sätt?
Visst kan du göra det på något annat sätt, men varför krångla till det?
------------------
/ J
hpMedlem sedan maj 2001567 inlägg
Tackar, tackar.. :e
------------------
"signatur"