Jag undrar om man får ta lite jQuery-kod från en annan hemsida eller om den är copyright-skyddad? Koden jag tänker på är den som används för att visa ett meddelande när kunden lagt en vara i varukorgen på denna sidan:
w w w . e - l e k s a k e r . s e
Om man inte får ta den, hur mycket måste man ändra om för att den ska bli ens egen?
/*
ADDED TO CART ALERT
*/
// SET POSITION (Middle minus box width)
var bredd = $(window).width()/2+212;
$('#addedToCartAlertBox').css('left', bredd);
// FUNCTION HIDE addedToCartAlertBox
function hideAddedToCartAlertBox() {
$("#addedToCartAlertBox").hide();
}
// CLICK TO HIDE addedToCartAlertBox
$("#hideAddedToCartAlertBox").click(function() {
hideAddedToCartAlertBox()
});
// GOT SOME HASH?
var urlHash = window.location.hash;
if (typeof urlHash !=="undefined" && urlHash == "#addedtocart")
{
window.location.hash = "added";
$("#addedToCartAlertBox").show().delay(4000).hide(200);
}
// ESCAPE TO HIDE addedToCartAlertBox < this one is sensitive since <esc> cancels AJAX
$(document).bind("keydown",function(e) {
if(e.keyCode=="27"){
hideAddedToCartAlertBox();
}
});
});
Här e deras kod iaf.. Får jag låna den till min sida?
Här e deras kod iaf.. Får jag låna den till min sida?
Frågan är ju om dom som äger sidan, om dom har köpt själva scriptet eller om det är ett sk. freeware alternativ ? För är det nu så att man har lagt ut pengar på scriptet så skulle då inte jag bli så där jätte glad om det kom fram att någon har "lånat" det.
Det svåra här är väl att veta om någon betalat för det eller inte.
De kanske har betalat någon för att göra sidan, men hur kan man veta om denne bara klipp-o-klistrat just den där script-snutten. Det är ju inte direkt så att den gör något avancerat, så genom att bestämma vad du vill ha för beteende så skulle du ju kunnat knåpa ihop exakt samma eller liknande kod själv genom att googla lite
jQuery-koden i sig (ex jquery-1.7.min.js) är fri att använda enligt MIT eller GPL, men det är ju inte den du vill kopiera. Du vill kopiera någon annans implementation av jQuery, och det faller på sin egen orimlighet att det skulle vara fritt fram. Hämtar du "inspiration" av koden måste den uppnå verkshöjd för att du skall kunna kalla den din egen.
130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.4bcf49fe