webForumDet fria alternativet

problem vid sändning av formulär

3 svar · 212 visningar · startad av Soffi

SoffiMedlem sedan sep. 200016 inlägg

Hej!
Nu har jag fastnat, jag har gjort ett formulär som skickas med e-post (Outlook Express), men när det kommer fram ser man inte uppgifterna. Meddelandet är tomt och istället bifogas en fil som heter POSTDATA.ATT. Det går att öppna filen i Notepad, men den ser inte riktig ut. Varför?

Jag har dessutom provat att skicka till min e-postadress till jobbet (Lotus Notes), men då öppnas bara ett nytt tomt meddelande med min adress när jag ska skicka formuläret.

Sidan ligger på: hem.passagen.se/doublea, klicka där på länken "kontakt"

------------------
Soffi

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Du har antagligen glömt enctype="text/plain" i <form>-taggen, men du bör överväga att använda ett riktigt formmail-script.

------------------
/ J

SoffiMedlem sedan sep. 200016 inlägg

Nää, jag har inte glömt enctype="text/plain". Jag kommer tyvärr inte fram till sidan med formmailscript, men vad är det? Är det ett cgi-script du menar?

------------------
Soffi

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

formmail-script är vad man brukar kalla (server)script som tar emot formulärsdata och skickar det som mail. Det är att föredra eftersom du inte ställer något krav att användaren skall ha en mailklient installerad som är konfigurerad att fungera tillsammans med den webbläsare man använder. Sådanna formmail-script finns i uppsjöar på nätet och sidan som länken pekar på innehåller en samling av servrar som du kan utnyttja för ändamålet. Jag kommer åt sidan så det måste ha varit något temporärt fel.

------------------
/ J

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)