webForumDet fria alternativet

Autocomplete med Jquery

4 svar · 1 033 visningar · startad av evilaid

evilaidMedlem sedan apr. 2009431 inlägg

Hej..

NU har det tagit fyra timmar och jag har inte lyckats få igång autocomplete funnktionen mha jquery.
Jättebra instruktion här men det vberkar inte hjälpa:
http://www.devbridge.com/projects/autocomplete/jquery/

Jag får inga js fel men jag tror att det beror på att jag inte returnerar värdet rätt från den fil som hämtar callback värden..

Det står att man ska använda JSON för att returnera.. Nu är det en asp fil som returnerar värden..
För enkelhetens skulle så skriver jag ut exakt samma som dom anger i sitt exempel för hur det ska se ut: typ

response.write "{query:'Li', suggestions:['Liberia','Libyan Arab Jamahiriya','Liechtenstein','Lithuania'], data:['LR','LY','LI','LT']}"

Men det händer inget?
Måste det skickas på något annat sätt, hittade en JSON klass som någon skrivit ihop för asp som skulle konvertera till JSON men det är väll samma sak om jag bara skriver ut det?

Mvh

voigtann1Medlem sedan juni 20018 810 inlägg

Du skickar inte tillbaka ett JSON objekt.

JSON skall ha objeknamn med strängar:

{"query": "li", "suggestions": [...]}

Och alla strängar skall vara med " och inte '

Ok, jag tror inte jag förstår detta riktigt..

Nu försöker jag bara skriva ut en enkel sträng bara för att se att det fungerar. Men om jag skriver ut den så här istället:

response.write "{""query"":""Li"", ""suggestions"":[""Liberia"",""Libyan Arab Jamahiriya""], ""data"":[""LR"",""LY"" ]}"

Så blir ju resultatet som asp filen returnera:
{"query":"Li", "suggestions":["Liberia","Libyan Arab Jamahiriya"], "data":["LR","LY" ]}

Borde det inte fungera då?
Ännu enklare bara skriva ut en sträng så här:
{"query":"Li", "suggestions":"Liberia", "data":"LR"}

voigtann1Medlem sedan juni 20018 810 inlägg

Fungera för mig: http://voigt.se/sandbox/wf/evilaid/auto/

Du måste skriva Li i din text, inte li eller lI utan Li för det är det query måste vara enligt koden:

if (response.query === this.getQuery(this.currentValue)) {
        this.suggestions = response.suggestions;
        this.data = response.data;
        this.suggest(); 
      }

(då få ändra din ASP kod att query är din request.Querystring("query") för att få in dynamisk kod).

Och du kan skriva din JSON på det första sättet (även om det inte är korrekt JSON struktur).

Ok, då var det där problemet låg. Satt man i fem timmar och trasslade med den skiten, fy f*n..
Tur att det finns vänliga människor som hjälper till, stort tack!

Genererad på 382 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb