sevenMedlem sedan jan. 200249 inlägg
hej! Jag har en site med en första sida som har ett redirect script (enligt upplösning)Preload script, är script som laddar nästa sida innan den visas?? eller har jag fel. hur ser det scriptet ut och kan man ha båda scripten tillsammans?
------------------
seven
JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg
Ja, men jag vet inte om det kommer att få så stor nytta som du tänkt dig. Meningen med preload-script är att (oftast) ladda bilder som kommer att vara med på andra dokument (eller som via script kommer att byta ut andra bilder på samma sida) medans användaren har uppmärksamheten på något annat. Exempelvis medan användaren läser inledningen av en text så laddas bilderna som kommer att vara med på nästa sida.
Att skicka användaren vidare till olika sidor beroende på olika kriterier (som upplösning i detta fall) vill du antagligen skall ske genast, och då tjänar du ingenting på att låta användaren sitta och vända medan bilderna laddas till nästa sida innan han/hon skickas vidare.
Men, ett exempel kan i alla fall se ut så här;
<script language="JavaScript" type="text/javascript">
foo1=new Image();
foo1.src="bild1.gif";
foo2=new Image();
foo2.src="annan_bild.gif";
</script>
Har du sedan en funktion som tar hand om redirect-funktionen kan du anropa den från <body> med onLoad när sidan (bilderna) har laddats klart;
<body onLoad="min_redirect_funktion();">
------------------
/ J
sevenMedlem sedan jan. 200249 inlägg
Tack, men jag glömde nog en del rellevant info :-)
sidan som visas först har redirect med 5 sek fördröjning (har en animerad loggo där) nästa sida har en massa frames (frames i frames oxå) den är ganska så tung, med java meny och bilder, tänkte att det kanske skulle kunna funka...har hört att det inte funkar om man har frames?!
Tusen tack för hjälpen
Seven
------------------
seven