Hej!
Jag är i behov av en funktion som låser 6st text-fält om man klickar i radio-knappen med värdet NO, klickar man i YES så skall fälten låsas upp igen.
Någon som kan hjälpa mig?
------------------
~ Mz ~
8 svar · 215 visningar · startad av Mz
Hej!
Jag är i behov av en funktion som låser 6st text-fält om man klickar i radio-knappen med värdet NO, klickar man i YES så skall fälten låsas upp igen.
Någon som kan hjälpa mig?
------------------
~ Mz ~
Litet ex;
Foo: <input type="text" name="foo"><br>
Bar: <input type="text" name="bar"><br>
<br>
Lås: <input type="radio" name="lock" value="yes" onClick="this.form.foo.disabled=true;this.form.bar.disabled=true;"> Ja
<input type="radio" name="lock" value="no" checked onClick="this.form.foo.disabled=false;this.form.bar.disabled=false;"> Nej
------------------
/ J
Hej Jojoxx.
Det fungerar inte redigt.
Jag får Objekt krävs på bägge radio-knapparna...
Några idéer?
------------------
~ Mz ~
...en sak till när jag ändå har dig på "tråden".
Kan jag via en drop-meny välja om två st radio-knappar skall vara checked eller inte?
Alltså om jag väljer ett visst värde i drop-menyn så blir radio-knappen YES aktiverad.
Tacksam för hjälp.
------------------
~ Mz ~
2 radio-knappar i samma "familj" kan inte vara valda samtidigt -- då är det inte en radioknapp utan en checkbox, men jag tror inte det var så du menade. Så här:
<select onChange="this.form.myRadio[this.selectedIndex].checked=true;"><option>yes</option><option>no</option></select><br>
<input type="radio" name="myRadio" value="yes" checked>Yes<br>
<input type="radio" name="myRadio" value="no">No<br>
------------------
/ J
Det fungerar bra om man bara har 2st alternativ i drop-menyn, men om jag vill ha fler så fungerar det inget vidare.. går det att ordna tror du?
Min kod i enkel form nu:
<form>
<select onChange="this.form.myRadio[this.selectedIndex].checked=true;">
<option value="yes">T-shirt</option>
<option value="no">Keps</option>
<option value="no">SportBag</option>
<option value="no">Halsduk</option>
</select>
<br>
<input type="radio" name="myRadio" value="yes" checked>Ja<br>
<input type="radio" name="myRadio" value="no">Nej<br>
</form>
När man väljer en vara i ur drop-menyn så skall alltså radio-knappen som har samma VALUE bli markerad, i detta fall blir JA aktiverat om man väljer T-shirt, hänger du med? ;)
------------------
~ Mz ~
Like this;
<select onChange="this.form.myRadio[(this.selectedIndex==0)?0:1].checked=true;">
------------------
/ J