webForumDet fria alternativet

Webb baserade program med JavaSrcipt

11 svar · 2 074 visningar · startad av Timmpann.se

Timmpann.seMedlem sedan juli 20113 inlägg

Hej! Jag hade tänkt börja göra webb baserade program med JavaScript.
Tycker ni det verkar som en bra ideé eller bör jag använda någon annan sorts kodning?

OBS. Jag vill inte använda Flash, så kom inte med det som förslag. :)

Danne VMedlem sedan aug. 20067 685 inlägg

Du blandar nog ihop javascript med java. Det är två helt olika programmeringsspråk som tyvärr fått ganska lika namn. "Java" är alltså ingen förkortning av "javascript".

Skulle tro att det är java du är ute efter:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Javascript
http://sv.wikipedia.org/wiki/Java_(programmeringsspråk)
http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=difference+java+javascript&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Men varför inte? Dom blir ju plattformsoberoende och som jag fattar är det bl.a. många spel som är byggda med java.
Frågan är väl snarast om det passar att bygga det program du har i tankarna med java.

Nej, jag blandar inte ihop JavaScript och Java. Jag vill göra program som används direkt i webbläsaren och tänkte att JavaScript kunde vara en bra lösning. :)

Danne VMedlem sedan aug. 20067 685 inlägg

Timmpann.se skrev:

Nej, jag blandar inte ihop JavaScript och Java.

OK, My bad. Ber om ursäkt.

Timmpann.se skrev:

Jag vill göra program som används direkt i webbläsaren och tänkte att JavaScript kunde vara en bra lösning. :)

Jag kan ganska lite om olika programmeringsspråk och vilka möjligheter/begränsningar dom egentligen har. Kanske voigtann eller nån annan kan komma in och berätta mer.

Men såvitt jag vet så beror det helt på vad det är du vill göra. Javascript är ju i botten utvecklat för relativt enkla funktioner. Att göra ett "program" (beror ju i och för sig på vad man menar med "program") med javascript tror jag helt enkelt inte går. Men däremot funkar ju java.

Så jag tror att det är tillbaks till min förra fråga: Frågan är väl mer vad du ska bygga, och att sen hitta det lämpligaste språket.

Men, som sagt: det finns andra på wF som har avsevärt bättre koll på detta än vad jag har.

stattinMedlem sedan jan. 2005500 inlägg

Det beror ju på vad du vill uppnå, klart man kan göra program med javascript men det blir ju ganska begränsat.

voigtann1Medlem sedan juni 20018 810 inlägg

Som stattin säger, beror helt och hållet på vad du menar med applikation, visst du har ju local storage på de flesta webbläsare just nu för att lagra data, men det känns som du inte kommer jätte långt med det (om man skall kunna exempelvis använda fler webbläsare på samma användare osv), men annars kan du ju kolla på node.js om du besitter endast kunskap med Javascript då har du javascript på serversidan vilket kan vara riktigt nice, då ser jag absolut inga problem att utveckla applikationer.

Jag har ändrat mig nu och tänker lära mig att koda Java.

Men finns "Java Development Kit" för Mac (10.7 - Lion)?

doridoriMedlem sedan juni 2006338 inlägg

Det kommer fler och fler webbbaserade Javascript-applikationer och några av dem är riktigt bra.
Kolla t.ex http://grooveshark.com och http://cloud9ide.com

Vad gäller JDK så kanske du kan börja med att prova med linuxversionen?

SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg

Hm, du har ändrat ditt val från Java till JavaScript? Som Danne V säger är används dessa två språk inte på samma sätt - Java används till stor del på serversidan för att hantera och manipulera data medan JavaScript används för att presentera detta data (tja, i 99% av fallen ivf).

Att använda JavaScript istället för Flash kan vara en utmärkt idé, om du har en någorlunda standardiserad webapplikation. För avancerade spel eller grafiktungt UI är Flash fortfarande att föredra tyvärr, åtminstone om du ska nå ut till en bredare massa.

Att använda Java istället för Flash låter först och främst suspekt, om du inte syftar på Java-applets. Det är dock en mycket mindre del av användarna som har en JRE (som måste finnas för att en applet ska köras) installerad gentemot antalet som har Flash installerat.

Om det är en funktionell JavaScript-applikation du vill bygga, där t.ex. SEO inte är en stor del, skulle jag rekommendera ett test med Google Web Toolkit (GWT). Jag sitter för tillfället i ett projekt med det som ska ut över hela Europa (förhoppningsvis), och det funkar väldigt bra. Serverdelen skrivs i Java och klientdelen i HTML, CSS och JavaScript - integrationen däremellan är det som GWT gör bra. Men som sagt förlorar man bl.a. SEO om man inte vill krångla med ajax-crawling eller liknande.

onkelborgMedlem sedan juli 2003582 inlägg

Personligen skulle jag inte ens tänka tanken att skriva någonting för klientsidan i java, ej heller flash. Javascript däremot, det gillas

voigtann1Medlem sedan juni 20018 810 inlägg

onkelborg skrev:

Personligen skulle jag inte ens tänka tanken att skriva någonting för klientsidan i java, ej heller flash. Javascript däremot, det gillas

GWT gör detta åt dig, det jag har sett är oläsligt ;) men fungera snabbt som bara den ;)

SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg

onkelborg skrev:

voigtann1 skrev:

GWT gör detta åt dig, det jag har sett är oläsligt ;) men fungera snabbt som bara den ;)

Som voigtann säger, och som jag inte fick fram i mitt förra inlägg, är att med GWT skriver man även JavaScriptet i Java - sen skapar GWT s.k. permutationer för de olika webläsarna. Det är dessa permutationer som enligt voigtann är oläsliga ;) man kan däremot ställa in i kompileringskonfigurationen om man vill ha obfuskerad (bl.a.) kod.

Genererad på 374 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb