KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg Jag har ett dokument med en textarea där man ska kunna formatera texten genom att lägga in viss HTML genom att klicka på knappar, t.ex. om man klickar på knappen för fet stil så stoppas <b> och </b> in i textarean runt den text som är markerad. Det fungerar hur bra som helst, men nu ska jag skapa ett länkverktyg där ett fönster öppnas och man får fylla i lite info om länken och sen ska textarean i det ursprungliga fönstret uppdateras. Hur gör man för att komma åt en textarea från en popup?
Koden för att klistra in har jag, men hur kommer man åt textarean?
------------------
de'nim
skymanMedlem sedan juli 20012 450 inlägg KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg Japp, och det är inte vad jag har tänkt mig.
Det är inte så att jag ska gå från en sida till en annan i samma fönster, utan jag har en ganska komplex GET-url och på denna har jag en textarea. En ny sida öppnas och formulärinnehållet i popupen ska klistras in i textarean på den första sidan.
skymanMedlem sedan juli 20012 450 inlägg Aiight!
Ja det var ju lite mer komplext.
------------------
/A.S
PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg otestat!!!
... onClick="window.opener.formname.fieldname.value = document.formpopup.fieldpopup.value;self.close" ...
som sagt, väldigt otestad :o
cya,
PatrikB
------------------
-=* IF there is a wrong way to do something, then someone will do it *=-
[Redigerat av PatrikB den 15 jan 2002]
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg Som sagt, det är inte vad jag har tänkt mig. Det är så att jag har en text i denna textarea redan och jag vill inte ta bort den, bara stoppa in den nya texten där markören i textarean står.
PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg ... onClick="window.opener.formname.fieldname.value = window.opener.formname.fieldname.value + ' ' + document.formpopup.fieldpopup.value;self.close" ...
cya,
PatrikB
------------------
-=* IF there is a wrong way to do something, then someone will do it *=-
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg Jag använder denna funktion på en sida för att kunna lägga in en text i en textarea där markören står. Det fungerar bra, men hur ska jag ändra denna för att det ska gå att lägga till text vid markören från popup-fönstret?
function insertAtCaret(textArea, text) {
if(textArea.createTextRange && textArea.caretPos) {
caretPos = textArea.caretPos;
caretPos.text =
caretPos.text.charAt(caretPos.text.length - 1) == ' ' ?
text+ '\n ' : text + '\n';
textArea.focus();
} else {
textArea.value = text;
}
}
Vore bra om jag kunde få hjälp med det här.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Du borde kunna kalla på den funktionen från popupfönstret.
Jag vet dock inte om du kan plocka fram markörpositionen eftersom popupfönstret är i fokus. Men prova i alla fall. :)
Nånting sånt här hade jag försökt med:
opener.insertAtCaret(opener.formuläret.textarean,document.formpopup.fieldpopup.value);
Det är möjligt att du ska ha ett document mellan opener och förmuläret, men jag vet inte så noga.
Observera att jag inte på något sätt är kung på javascript. :)
Mvh,
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg Tack Snabel-anders, du är en ängel! *puss* ;)