webForumDet fria alternativet

Går det att spela ljud onload på iPhone?

JavaScript

10 svar · 2 476 visningar · startad av bassebhu

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg
Frågan#1

Hallå!

Jag byggde en webapp som jag tänkte skulle spela upp ljud direkt när man kommer in på sidan. Det funkar strålande i alla datorwebbläsare, men på iPhone så verkar Apple ha blockat möjligheten för det.

Är det nån som vet ett sätt att komma runt det? Är det möjligt att göra en dold länk som man via js automatiskt klickar på onload? Tror att Apple har tänkt på det också, men hela min webapp bygger på att man kan spela upp ljud onload, annars måste jag lära mig koda för iPhone på riktigt :/

Tips?

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Om ljudet spelas via Flash: Glöm. iFån har inte stöd för Flash. (Men det visste du nog redan.)
Om ljudet spelas via HTML5: Vilket format? (Safari har inte stöd för OGG.) Hur gör du? Har du provat utan JS, och att köra en audio-tagg med autoplay påslaget?

nitro2k01 skrev:

Om ljudet spelas via Flash: Glöm. iFån har inte stöd för Flash. (Men det visste du nog redan.)
Om ljudet spelas via HTML5: Vilket format? (Safari har inte stöd för OGG.) Hur gör du? Har du provat utan JS, och att köra en audio-tagg med autoplay påslaget?

Har provat både audio-tagg med autoplay och embed/object. Har googlat upp att apple har blockat det för att man inte ska åka på stora filer som laddas automatiskt eller nåt. Tråkigt. Förstör mina fina planer.

Hittade en tråd om någon som byggt ett js som gör det jag efterfrågar med autoklick, men att det slutade funka iom iOS 4.

Medlem sedan juni 2006244 inlägg

Verkar inte som det går att komma runt.
Verkligen dåligt av Apple även om det är förståeligt.
Kan tänka mig att html5-intressenter snart börjar öppna eld mot Apple för att de hittar på sin egen regel kring en specificerad standard.

Frågan är dock om de kommer att göra något åt det, med tanke på att de är rika som en större världsekonomi (http://www.affarsvarlden.se/hem/it_telekom/article3225571.ece) och gör lite som de vill.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Du har ju iofs inte frågat om synpunkter. Men betänk att det nog inte finns någonting som gör folk så förbannade som just att spela upp ljud utan att dom bett om det.

Danne V skrev:

Men betänk att det nog inte finns någonting som gör folk så förbannade som just att spela upp ljud utan att dom bett om det.

Visst kan ljud, som mycket annat, användas för att göra folk irriterade. Men skulle man blockera allt som KAN göra folk irriterade (eller förhöja upplevelsen avsevärt) så skulle man ha väldigt stora begränsningar och den mobila webben skulle bli väldigt platt.
Min åsikt är att det är helt fel av Apple att blockera den här funktionen (autospelning av ljud och video). Det hade varit helt OK för mig om det fanns en inställning i iOS så att Danne V och andra kunde gå in och avaktivera autospelning av media, och så kunde de välja att aktivera det om man frågar dem snällt på sin mobilsajt.
Men i detta fall handlar det bara om taktiska drag av ett av världens blivande monopol, och det är väldigt tråkigt för mig som kreativ utvecklare och fri individ att behöva anpassa mig efter deras regler.

Medlem sedan apr. 2009433 inlägg

Intressant disskusion.
Jag blev bara nyfiken på doridori's resonemang.. På vilket sätt är det ett taktiskt drag? vad har dom att vinna på att ta bort den funktionen.. Jag tycker det är fruktansvärt illa bara när man sitter och surfar på en webbsida att det börjar spela hej vilt utan något som helst önskemål om det, än värre är det om det börjar i mobil också..

doridori skrev:

Visst kan ljud, som mycket annat, användas för att göra folk irriterade. Men skulle man blockera allt som KAN göra folk irriterade (eller förhöja upplevelsen avsevärt) så skulle man ha väldigt stora begränsningar och den mobila webben skulle bli väldigt platt.

Jodå, men jag skrev inte om allt. Jag skrev om ljud som spelas upp utan att användaren har kontroll över det. Inget annat.

Håll ögonen på bollen. ;)

Danne V skrev:

Nej, jag skrev inte om allt. Jag skrev om ljud som spelas upp utan att användaren har kontroll över det. Inget annat.

Håll ögonen på bollen.

Jag är medveten om det. Men för diskussionens skull gjorde jag en generalisering.
För att förklara min poäng att det är fel av ett monopol att begränsa kreativitet.
Eller menar du att Apple har rätt att blockera funktioner även om de är global standard, så länge det handlar om funktioner som gör dig irriterad?

evilaid skrev:

På vilket sätt är det ett taktiskt drag? vad har dom att vinna på att ta bort den funktionen..
Jag tycker det är fruktansvärt illa bara när man sitter och surfar på en webbsida att det börjar spela hej vilt utan något som helst önskemål om det, än värre är det om det börjar i mobil också..

Detta handlar inte om att användare ska slippa bli överraskade av ljud.
Ljud som spelas upp automatiskt har funnits länge på webben och jag håller helt med om att det är oerhört irriterande
när man stöter på en hemsida och möts av en hemsk loop som i bästa fall har en mute-knapp.
Detta är absolut inte något positivt, men det ligger samtidigt i upphovsmannens intresse att göra sin hemsida så attraktiv som möjligt.
Jag möts allt oftare av sidor som faktiskt löser ljud-problemet på bra sätt, t.ex genom att ha ljudet avstängt tills jag väljer att sätta på det själv.
Sidor som envisas med att spela upp oönskat ljud får färre besökare och fasas ut automatiskt.

Vad jag menar är att det är inte ett såpass stort problem att det behöver blockeras fullkomligt.

Vad gäller Apples intresse i detta ämne, så kan det behövas lite bakgrund kring tekniken först:
I den senaste versionen av HTML finns två media-objekt: audio-taggen och video-taggen.
Dessa taggar innehåller ett ljud- eller video-objekt, t.ex en ljudeffekt eller en filmtrailer.
Utvecklaren kan välja om media-objektet ska spela direkt när det förekommer, eller när koden kallar på det (t.ex efter en viss tid, vid tryck på play-knapp, etc).
Det skulle t.ex kunna användas till att göra en interaktiv video- och ljudupplevelse som ett pedagogiskt utbildningsspel för döva eller en spännande online-ljudbok för blinda.
Eller något annat häftigt för den som har alla sinnen kvar. (Eller... en ful sida med en störande loop som inte går att stänga av)

Vad innebär då Apples blockering rent praktiskt? Jo, att varje enskilt ljud eller video i en HTML-sida kräver användar-input för att aktiveras.
Med andra ord: användaren måste klicka (toucha) varje gång ett ljud eller en video ska spelas upp.

Men varför vill de stänga av detta? Är det inte bra för Apple att deras mobila enheter kan visa kreativa hemsidor? Nej.
Om interaktiva, media-drivna applikationer kan byggas i HTML och distribueras fritt på internet så försvinner en väldigt stor del av App-marknaden,
och därmed också en stor del av Apples intäkter via AppStore.

Detta hade varit OK om det gällt att blockera en tredjeparts-applikation som t.ex Adobe Flash (vilket de har gjort)
men nu är det en global konvention de begränsar bara för att tjäna pengar och det är enligt min mening odemokratiskt och oerhört fel.

doridori skrev:

Jag är medveten om det. Men för diskussionens skull gjorde jag en generalisering.

Trådens ämne är ljud onload, inget annat.

Jag bara påpekade för TS att ljud som användaren inte kan kontrollera är ett otyg som kan göra folk förbannade och dissa hans app. Det var det hela.

Det innebär ju inte att jag på något vis tycker att det ska förhindras eller förbjudas. Inte alls.

Men det beror ju på vad det är för ljud, självklart. En liten snäll start-trudelutt på nån sekund som när man bootar datorn eller mobilen är det väl ingen som bryr sig om.

hehe, här tog det fart. Faktum är att jag ville göra en webbapp där man kan skicka ljud till varandra, det var det som var hela poängen. Man kommer inte till sidan utan att veta vad man laddar in. Så i mitt fall har det enbart med önskade ljud att göra :)

Men jag lade ner min ide eftersom det inte gick och lära mig riktig iPhoneprogrammering har jag inte tid till :P

297 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
167 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)