webForumDet fria alternativet

jquery-jec (combobox) använda det editerbara listobjektet

JavaScript

7 svar · 1 554 visningar · startad av Sanji

Medlem sedan juli 2009355 inlägg
Frågan#1

Hej! Jag försöker att använda mig av jquery-jec pluginen som helt enkelt ska fungera ungefär som en combobox(en dropdownlista som man kan editera), Det är bara det att det verkar inte som att javascript-eventet .change triggas när man skriver in något i denna combobox. byter jag till en av de andra objekten i listan så triggas eventet, men hur ska jag då kunna få den att trigga då jag skriver in någonting själv?

Jag tänkte att jag kan spara det man skriver in i comboboxen i en hiddenfield, så man sedan kan hämta värdet därifrån igen.

Det jag vill åstadkomma är att användaren ska kunna välja mellan ett antal redan existerande alternativ som hämtas från en databas, men användaren ska även kunna skriva in ett nytt alternativ i listan, som också sparas till databasen.

Det jag inte vet är hur jag ska använda det editerbara listobjektet, och hämta dess värde.

på jquery-jec sidan finns det inte mycket info, men jag har kollat på demo-sidan och gjort mitt bästa för att försöka lösa detta.

se denna länk http://stuff.rajchel.pl/jec/demos/#demo-6

som jag fattat det på denna sida så måste jag göra så här för att hämta det jag vill ha:

$("#lstDropdown").change(function (e) {          //Funktion för .change
alert(".change har anropats!");
$('#artnrStored').val($('#lstDropdown').jecValue()); //hämta värde från combobox och lägg in i mitt hidden-field 

$('#lstDropdown').jecValue($('#artnrStored').val()); //Hämta värde från hidden-field och sätt in i comboboxen

});

ett problem jag har är att alert-rutan aldrig visas... vilket måste betyda att .change-eventet aldrig körs. Vad kan jag göra? var bör jag felsöka först? har ägnat hela dagen åt detta hittills, så jag har stirrat mig lite blind hehe

Jag kan försöka vidareutveckla om det är något som är oklart!

Mvh

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

triggar change eventet själv? val() triggar inte change-eventet vad jag vet, eller menar du när du ändrar i en selectbox?

Jag menar när jag själv skriver in något i comboboxen, så vill jag att ett event ska triggas. det fungerar att köra selectedindexchanged() med c#, men hur gör jag en javascript-funktion som körs när texten i det editerbara listobjektet ändras?

Finns det t.ex. ett textchanged event för en dropdownlista som man kör jec på? Jag hittar inte hur jag ska få ut det man skrivit in i comboboxen, så jag kan spara det, då jag inte lyckas få eventet att triggas på klientsidan. Det är troligen det enda jag behöver för att lösa detta problem, då jag kan ta hjälp av exemplen som finns på demosidan för att hämta det man skrivit in, så länge eventet triggas då jag har skrivit in något i boxen och sedan lämnar den, så kan jag köra koden för att hämta det man skrivit in i den funktionen.

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

läs dokumentationen, lägg in option triggerChangeEvent och sätt den till true så kommer den triggar change på keyup.

som vanligt är jag blind... jag var inne på wiki-sidan förut men såg inte dokumentationen... tack för att du hittade den åt mig voigtann1, ska ta och testa nu, återkommer!

jepp det fungerar att få eventet att triggas nu, dock inte på det sätt jag hade velat. Eventet triggas då jag matat in ett enda tecken, men jag vill att man ska kunna skriva klart, och att det triggas t.ex. då man lämnar comboboxen. Jag har åstadkommit detta i en textbox med jquery, men det verkar vara annorlunda för comboboxen. Någon som har en idé?

Mvh

jag löste det genom att använda just eventet .focusout istället. detta fick precis den effekt jag ville åt! tack voigtann1 för hjälpen :)

Mvh

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)