Hej Johan!
Det går jättebra att lösa det du beskriver med php. Men det går även att göra något liknande väldigt enkelt med javascript.
Har du någon kunskap om dessa skriprspråk?
19 svar · 2 958 visningar · startad av J0h4n
Hej!
Jag vill att mitt textfield ska skicka användaren vidare till en specifik hemsida när man skriver in en specifik sak.
T.ex: Om jag skriver in hej123 och trycker på en button så ska användaren bli länkad till ett roligt klipp på youtube!
Vilket språk behöver jag använda mig av? Går det att göra i .php?
Tack för tiden! // J0h4n
Hej Johan!
Det går jättebra att lösa det du beskriver med php. Men det går även att göra något liknande väldigt enkelt med javascript.
Har du någon kunskap om dessa skriprspråk?
Jag har väldigt liten kunskap om båda! Därför tänkte jag att nån snäll själ kunde peta mig till den enklaste och så får jag väl lära mig! = )
På http://www.w3schools.com/ kan du lära dig mycket om både javascript och php.
Jo jag är inne och läser där! Vilket språk tycker du jag borde använda mig av?
Javascript är ganska lätt att snabbt komma igång med. Php kan vara lite klurigare för någon som inte programmerat så mycket.
På http://www.w3schools.com/ kan du lära dig mycket om både javascript och php.
Skulle aldrig lära mig javascript i alla fall med hjälp av w3schools ( http://w3fools.com/ )
Om du vill lära dig javascript gå hellre till https://developer.mozilla.org/en-US/docs
Javascript är ju bra, snabbt, men folk kan ju stänga av Javascript. Testar båda, känns som det inte är mycket kod för att få båda språken att rulla.
Okej, tack för den länken! Ska kika runt lite o se om jag kan realisera det jag behöver! :)
Kan inte säga att Javascript var så enkelt att lära sig! :P
Jag har skapat en array med två namn, dessa namn ska sedan vid aktivering länka till två olika hemsidor.
När man trycker på button1 med id="sok" så ska den kolla vad som står i textfältet och sedan söka genom arrayen och se om det stämmer överrens med någon. Gör den det så ska den aktiveras och länka en vidare till respektive hemsida.
Kan nån ge mig en liten knuff hur man sätter "values" till elementet i arrayen? kan man sätta ett value som t.ex "url = www.google.se" ?
Eller är jag helt fel ute..
Kom med hur din Kod ser ut just nu, för att få en bättre idé vad du är ute efter.
Sådär! Hittade en bra tutorial för button javascript som likna det jag letade efter! Efter modifiering och min knapra kunskap så ser det ut såhär:
<script language="Javascript"><!--
ourLink1 = href="www.sal1.se";
ourLink2 = href="www.sal2.se";
function checkName(nameObj, displayObj) {
if ( nameObj.value.length < 1 )
alert("Var snäll och angiv ett salsnummer i textfältet!");
else nameObj.value.length = sal1 == true)
displayObj.value=ourLink1 ;
else nameObj.value.length = sal2 == true)
displayObj.value=ourLink2 ;
}
// --></script>
Sök sal: <input name="Sal"><br>
<input type="button" value="Sök!" OnClick="checkName(Sal);">
</form></p>
Nu är ju detta något som körs i .html, vad lär jag ändra gör att få detta att funka i ett sepparat .js dokument?
Desutom fungerar inte (if/else) sats för att skilja på mina två olika svar som skickar en till två olika hemsidor. Hur ska jag egentligen skriva?
ourLink1 = href="www.sal1.se";
ourLink2 = href="www.sal2.se";
Så gör man inte strängar:
var ourLink1 = "href=\"www.sal1.se\"";
var ourLink2 = "href=\"www.sal2.se\"";
nameObj.value.length
"hej".length => 3 är det det du är ute efter? i så fall kan du inte ha:
nameObj.value.length = sal1 == true
för length kommer aldrig retunera en sträng.... vad sal1 kommer ifrån har jag inte sett, är det att du vill köra "sal1" så är det fel:
nameObj.value.toLowerCase() = "sal1"
är mer korrekt.
Nu har jag tagit till mig det du skrivit, kanske blir enklare att förstå nu.
<script language="Javascript"><!--
var ourLink1 = "href=\"www.google.se\"";
var ourLink2 = "href=\"www.aftonbladet.se\"";
function checkName(nameObj, displayObj) {
if ( nameObj.value.length < 1 )
alert("Var snäll och angiv ett salsnummer i textfältet!");
else nameObj.value.toLowerCase() = "sal1"
displayObj.value=ourLink1 ;
else nameObj.value.toLowerCase() = "sal2"
displayObj.value=ourLink2 ;
}
// --></script>
Sök sal: <input name="Sal"><br>
</form></p>
Nu kanske du förstår vad jag ville få till med "sal".
Skriver man in sal1 i textfältet och trycker på knappen så ska man bli länkad till "www.google.se" och skriver man in sal2 så kommer man till aftonbladet.se
är också fel:
<input name="Sal" id="sal"><br>
<input type="button" value="Sök!" OnClick="checkName(document.getElementById('sal'));">
borde bli bättre,men displayObj i din metod finns aldrig så det vet jag inte vad du vill att den skall göra.
Gjorde ett exempel: http://voigt.se/sandbox/wf/J0h4n/form.html bara ett av många sätt att kanske lösa ditt problem.
Ah tack! Nej som sagt jag har lånat delar av koden och försökt pila ihop funktionen med min lilla kunskap så behöver hjälp av sådana som dig! Ska prova vidare me det du skrivit!
Tack för tiden =)
Såda! Nu fungerar det med en hel del hjälp av voigtann1! Tackar och bockar! :)
Nu har jag iaf en fungerande temporär lösning där jag slipper göra en databas för mina videoklipp och jag slipper också krångla med quicktime funktionen eftersom hemsidan ska vara mot iphones!
(Tummen upp!!)
// J0h4n
Såda! Nu fungerar det med en hel del hjälp av voigtann1! Tackar och bockar! :)
voigtann är en klippa, eller hur?
Nu kan du väl be en moderator ända trådens rubrik till något som är vettigt?
Jo en moderator kan ändra trådrubriken till "Länka url genom textfält och knapp" och kanske flytta den till Javascript forumet också! :)
Jo en moderator kan ändra trådrubriken till "Länka url genom textfält och knapp" och kanske flytta den till Javascript forumet också! :)
Din önskan är min lag! :)
Trevlig helg!
Och någon kanske ska se till att lägga den här tråden i "Olösta trådar" igen! :)