SanjiMedlem sedan juli 2009356 inlägg
Hej! Jag försöker använda mig av en plugin på min sida som finns här:http://code.google.com/p/jquery-jec/
Det är en plugin som gör om dropdownlistor(select) till comboboxar(man kan t.ex. editera första alternativet i listan).
den extremt begränsade hjälpen som finns på länken jag skickade med har jag gått igenom, och där står det att med endast en rad med kod kan man aktivera en <select> så att det blir en combobox.
Det jag har gjort är att jag först lade in filen jquery.jec-1.3.1.js i mitt projekt, och nu försöker jag köra den på en av sidorna i projektet med denna kod:
<script type="text/javascript" src="../Scripts/jquery.jec-1.3.1.js">
$('select').jec();
</script>
jag har även testat med att ersätta $('select').jec(); med $('ID_på_dropdownlista').jec(); utan resultat.
Felet jag får säger endast: Microsoft JScript runtime error: 'jQuery' is undefined
När felet uppstår så öppnar visual studio 2010 upp filen jquery.jec-1.3.1.js och pekar på första raden med kod i dokumentet och har markerat allt under det med en gul markering.
jag kör jquery 1.4.1 annars, kanske är det det som är felet, att jec-1.3.1 inte är kompatibelt med jquery 1.4.1? jag vet inte riktigt hur det fungerar med jquery då jag precis har börjat använda det.
Applikationen är byggd från grunden i asp.net 3.5 med c# som programmeringsspråk.
All hjälp uppskattas!
Mvh Marcus
voigtann1Medlem sedan juni 20018 810 inlägg
du kan aldrig köra inline text på ett src, du måste köra den i en egen <script> element, sen vet jag inte var du har placerat den koden, men är det i head-elemntet så måste du köra DOM-ready annars finns inga select element:
<script type="text/javascript" src="../Scripts/jquery.jec-1.3.1.js"></script>
<script type="text/javascript">
$(function() { // dom-ready, just to be on the safe side
$('select').jec();
});
</script>
deras exempelsida kör med 1.5.1 så det borde inte vara några problem med 1.4.x heller.
jag gjorde som du sa och tog bort koden från src, och testade ditt exempel med men jag får fortfarande felmeddelandet Microsoft JScript runtime error: 'jQuery' is undefined, dock bara när jag öppnar sidan i internet explorer.
Jag får även ett annat felmeddelande nu som säger: Microsoft JScript runtime error: Object expected
och pekar på
$(function() { // dom-ready, just to be on the safe side
$('select').jec();
});
Med andra ord, måste jag kanske ange vilket objekt som jag vill använda där 'select' står? t.ex. ett id på en dropdownlista?
Mvh Marcus
jag gjorde som du sa och tog bort koden från src, och testade ditt exempel med men jag får fortfarande felmeddelandet Microsoft JScript runtime error: 'jQuery' is undefined, dock bara när jag öppnar sidan i internet explorer.
har du laddad in jquery innan du kör dina koder?
Du måste inkludera den innan du försöker köra jquery
$('select').jec(); säger alla <select> element på den aktuella sidan (som fanns när DOM-en renderades, så ajax anrop och annat kommer inte påverka den).
jo nu fick jag i ordning det :) jag hade ju självklart glömt att ladda in jquery...
men om jag bara vill göra en dropdownlista till combobox och inte alla, hur kan jag göra då?
Mvh
sätt en klass på de du vill göra det på och kör skriptet mot den css-klassen:
<select class="doStuffWithThis">...</select>
$(".doStuffWithThis").jec();
(kör ett vettigare namn på din css klass ;) )
tack :) fungerade fint att köra den på en klass!