webForumDet fria alternativet

Ajax - Navigation med framåt/bakåtknappar

1 svar · 590 visningar · startad av niNe

niNeMedlem sedan maj 2005138 inlägg

Tjenare!

Använder mig idag av:
http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex17/ajaxcontent.htm
för att ladda phpsidor i ett nytt lager på min sajt. Funkar fint out-of-the-box. Dock funkar ju inte navigeringsknapparna, så om jag klickar in på en länk och sedan klickar på bakåtknappen i webbläsaren, så kommer jag ju tillbaks till föregående sajt jag besökte.

Med andra ord; om jag har googlat mig fram till sidan, klickar på en länk, och sedan väljer att gå tillbaks så kommer jag ju alltså tillbaks till googles sökresultat, istället för till min startsida.

Någon som har koll på hur man aktiverar detta i befintlig kod?

PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Finns en del sätt att lösa det där på. :)

I nyare webbläsare, med ett utvecklat stöd för HTML5, kan man använda pushState för att sätta och hämta information i history och där igenom hämta hur man navigerat och då trigga dina ajax anrop.

Som fallback för äldre webbläsare får man instället använda hashbangs (#!) och mickla med location objektet och där sätta/hämta värden via location.hash och window.onhashchange för läsa av hur man navigerat, och då trigga dina ajax anrop..

Glömde; Kan passa på att tipsa om JQUERY BBQ: BACK BUTTON & QUERY LIBRARY som handhar logik för att lösa, b.la. det du frågar efter (+ en del annat).

Hoppas du hängde med, annars får du höra av dig igen. :bire

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.ca5a5675
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)