niNeMedlem sedan maj 2005138 inlägg Tjenare
Har kikat lite på en slideshowfunktion som ska ligga på min startsida och slumpa fram bilder ur en mapp. Tanken är alltså att man kommer in på startsidan och en toppbild visas; denna fadear ut och en ny kommer... Helt totalt i slumpmässig ordning från mappen. Detta för att användaren ska uppleva att något nytt hänt på sidan varje gång.
Det funkar ju bra sålänge man fyller i samtliga filnamn som en lista, men jag är ute efter att inte behöva skriva kod för samtliga bilder.
Går detta att göra på större bildbibliotek utan att användaren upplever sajten som långsam?
Beror på hur din kod läser in bilderna skulle jag säga. Om det är en array av strängar så spelar det inte någon större roll.
niNeMedlem sedan maj 2005138 inlägg Mja, jag kan ju slänga på alla filnamn i en array, men om jag döper bilderna till img01, img02, img03, img04 osv så borde det ju kanske gå att slänga på att den plockar img01-img49 utan att behöva skriva in allihop.
niNe skrev:
Mja, jag kan ju slänga på alla filnamn i en array, men om jag döper bilderna till img01, img02, img03, img04 osv så borde det ju kanske gå att slänga på att den plockar img01-img49 utan att behöva skriva in allihop.
Sure, fram tills du plockar bort en av dina bilder, kör på det du tycker är bäst.