webForumDet fria alternativet

target:ta en iframe med knappar

2 svar · 203 visningar · startad av Patrik81

Patrik81Medlem sedan okt. 2001538 inlägg

Hej, jag håller på och leker runt lite med ett experiment och har då en sida med en iframe döpt till "main"
och sedan har jag även några knappar

<input type="button" value="länk1" name="sida1" onClick="javascript:self.location.href='1.htm'">

Så ser det ut just nu... och jag vet att det där verkligen inte funkar för då ändras ju hela sidan till den nya sidan... och nu är det så att jag skulle vilja få sida1 (1.htm) att visas i iframen som sagt...
och jag har absolut ingen aning o hur jag ska gå tillväga...

Någon som har en idé?
Jag var ett tag inne på att skapa en funktion som plockade ut ett värde från knappen och sedan använde sig utav någon parant.frames eller något... men mina kunskaper rörande javascript är inte på topp...

MVH Patrik

------------------
Minds are like parachutes;
they only work when they´re open

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
<input type="button" value="länk1" name="sida1" onClick="parent.frames['main'].location.href='1.htm';">

Det borde fungera alldeles utmärkt, och det skulle i så fall innebära att du inte var allt för långt ifrån lösningen själv. ;)

Redigering: Man skall inte ha javascript: i en eventhandler. :)

Mvh,

------------------
Don't panic!

[Redigerat av @nders den 11 dec 2001]

Patrik81Medlem sedan okt. 2001538 inlägg

*rusar genast för att testa...*
de där hakparenteserna har alltid kollrat bort mig kraftigt...

Jamen det är ju underbart! Funkar finfint, Anders. TACK så jättemycket för hjälpen!

MVH Patrik

Det är uppfattat... men det funkade i den första koden som jag använda förut innan jag fick ditt finfina exempel med javascript i ööö eventhandlern...?!

------------------
Minds are like parachutes;
they only work when they´re open

[Redigerat av Patrik81 den 11 dec 2001]

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)