Nån som vet hur man fixar så att ett lagers (div) position visas exakt lika i ns4.xx som i ns6 och ie5.x
positionera lager i ns4.xx
5 svar · 207 visningar · startad av fredric1
Det gör det (lagret placeras på samma plats). Däremot skiljer säkert renderingen på body'n som ligger bakom så att det ser ut som de ligger på olika plats. Provar du med ex;
<div style="position:absolute;left:1px;top:1px;"><table border="1"><tr><td>En testcell</td></tr></table></div>
Så kommer du att se att du har exakt 1 pixel mellan fönsterramen och tabelramen i Netscape och IE.
------------------
/ J
tack för ditt svar!
så du menar att man helt enkelt bör kägg a"bakgrunden" i ett lager för att undvika rendringsproblemet som orsakar att jag får en "diff" mellan det jag vill positionera?
... eller kan jag omformulera min fråga?:
finns det någon fix (typ ett javascript) som kompenserar felet som uppstår då jag vill positionera ut lager ovanpå en bakgrundsbild som ligger i en tabell som inte är i ett lager. Det diffar två pixlar både både i höjd- och sidled
(pust... förstod du det?)
Det kan vara en idé för att minska effekterna av skillnaderna mellan läsarna, däremot kommer du aldrig helt ifrån det. Det finns vissa vitala skillnader som gör att sidorna (i vissa fall) aldrig kommer att renderas helt lika.
En annan variant är att välja en layout som inte är lika känslig för skillnaderna.
------------------
/ J
... eller kan jag omformulera min fråga?:
finns det någon fix (typ ett javascript) som kompenserar felet som uppstår då jag vill positionera ut lager ovanpå en bakgrundsbild som ligger i en tabell som inte är i ett lager. Det diffar två pixlar både både i höjd- och sidled
Ingen generell fix som alltid fungerar, däremot kan du kolla vad webbläsaren är baserad på för renderingsmotor och sedan välja att positionerna lagren olika beroende på det, men jag vet inte om jag tycker att det är en speciellt snygg lösning. I så fall är det kanske bättre att göra flera uppsättningar av sidan anpassade för olika webbläsare eller generation av dessa. Allra snyggast är givetvis att göra en layout som inte är så känslig, som jag nämnde ovan. Det går faktiskt.
------------------
/ J