dohikeMedlem sedan dec. 20017 inlägg Har pulat ihop en scroller. Fungerar utmärkt i IE5 och kraschar totalt i NN4.78. Skulle uppskatta om någon ville kolla hur den uppför sig i NN6, IE5.5 och IE6?
http://w1.112.telia.com/~u11206644/scroller.html
Skulle även uppskatta om någon har tips på hur man kan få den att funka även i NN4.78
Tack på förhand!
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Eftersom den är skriven med IE-specifika anrop så funkar den varken i Netscape 4.x eller i DOM-kompatibla läsare som Mozilla (Netscape 6). Det finns många färdiga crossbrowser-script att använda men vill du köra ditt eget race är det bara att börja översätta till DOM anrop och Netscape4'as objektmodell. Det kommer dock att ta en stund.
------------------
/ J
dohikeMedlem sedan dec. 20017 inlägg Tack för svaret. Har nu inte den blekaste aning om vare sig vad ett DOM-anrop eller en objektmodell är, och vad beträffar att köra sitt eget race så är det inget medvetet val jag gjort.
Du nämner crossbrowser-script. Du har händelsevis ingen bra källa att tipsa om? Jag vill givetvis att saker och ting skall fungera även i Netscape.
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Tack för svaret. Har nu inte den blekaste aning om vare sig vad ett DOM-anrop eller en objektmodell är, och vad beträffar att köra sitt eget race så är det inget medvetet val jag gjort.
Objektmodellen anger hur du anropar objekt, vilka metoder dessa har, hur du skall ändra dess egenskaper.
Du nämner crossbrowser-script. Du har händelsevis ingen bra källa att tipsa om? Jag vill givetvis att saker och ting skall fungera även i Netscape.
På bratta.com hittar du många bra exempel, på Dynamic Duo finns fler generella funktioner, bl a scroll-funktioner.
------------------
/ J
dohikeMedlem sedan dec. 20017 inlägg J,
Tack för tipsen. Tyvärr hade Bratta ingen scroller-modell jag tyckte om, och Dynamic Duo-sidan är på tok för avancerad för en glad amatör som jag.
Har konsulterat de statistikräknare jag har ute på nätet och det visar sig att mellan 84 och 88 procent av surfarna använder sig av IE, så det får nog bli en "IE endast"-sida. Med anledning av det vill jag därför fråga: finns det möjligtvis något slags skript som känner av användarens browser och som ger mig möjligheten att släppa in dessa på min site, medans användare av alla andra browsers blir hänvisade till en annan sida?
Lovar lämna dig i fred sedan! :-)
ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg Att göra något sådant gör dig hatad av de användare som endera föredrar att använda en annan läsare, eller helt enkelt inte kan använda sig av IE. Varför inte använda en helt vanlig jävla sidscroller, en sådan som sitter längst ut till höger i ditt fönster? Den fungerar bättre i alla sammanhang, och under vissa operativsystem (*host* OSX *host) så ser den jävligt läcker ut också.
Inkompetens är ingen ursäkt till de användare som inte kommer in. ;)
------------------
Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Du kan kolla om det inte är en IE4(eller senare)-baserad webbläsare och i så fall skicka dem till en annan sida med detta lilla script;
if(!document.all) location.href='annan_sida.html';
------------------
/ J
dohikeMedlem sedan dec. 20017 inlägg Jojoxx:
Tack! Nu skall jag sluta plåga dig... :-)
Chainsaw:
Låt mig säga så här: jag förstår ditt resonemang. Jag tycker inte det känns speciellt kul att "låsa ute" vissa användare, men just nu har jag inget val. Även om det med diversehanda för mig för svårbegriplig kodning går att pula ihop en sida som helt eller till stora delar accepteras av alla browsers så övergår det mina kunskaper. Inkompetens? Knappast. Men "okunnighet" kan jag acceptera. Vad som tilltalar mig med att göra hemsidor är design, att få jobba med färg och form. Att sitta och peta i kod tills ögonen blöder är för mig ingen kreativ utmaning, det är bara rätt och slätt otroligt tråkigt. Därför underlättar ett program som Dreamweaver mycket (även om jag i ärlighetens namn sitter och petar lite i koden manuellt mellan varven).
Så, tyvärr kan jag inte göra mycket mer än att beklaga att somliga surfare får bita i det sura äpplet. Mitt val är att antingen göra min sida precis på det sätt jag vill att den skall se ut för användare av IE, eller att helt enkelt inte göra den alls. Och om det innebär att 15 % av besökarna kommer att hata mig, tja, då får jag väl istället tänka på de 85 procenten som älskar mig. :-)