Det där duger alldeles utmärkt som lösning. Blir betydligt bättre.
Märkligt att det inte finns en standardiserad lösning. Mycket funktionalitet bygger ju idag på javascript. Hur fungerar tex ajax lösningar med javascript avstängt?
Gillade den här sidan. I princip så hänvisar jag bara till den på min redirect sida.
Vad är en lämplig lösning för syntaxkontrollering av ett formulär idag?
Jag har alltid använt mig av javascript för det och inte brytt mig så mycket om de som inte har det påslaget. Men jag har nu problem med en website som postar data utan att följa syntaxkontrollen. När jag provade slå av javascript i webläsaren så fungerade allt ok och data sparades med felaktig syntax.
Märkligt att det inte finns en standardiserad lösning. Mycket funktionalitet bygger ju idag på javascript. Hur fungerar tex ajax lösningar med javascript avstängt?
Beror ju helt och hållet på AJAX lösning, en fallback är ju inte direkt svårt att lösa (beroende på vad det är för AJAX lösning), men om tid finns se till att koden fungera utan JS och senare kör progressive enhancement
Vad är en lämplig lösning för syntaxkontrollering av ett formulär idag?
Jag har alltid använt mig av javascript för det och inte brytt mig så mycket om de som inte har det påslaget. Men jag har nu problem med en website som postar data utan att följa syntaxkontrollen. När jag provade slå av javascript i webläsaren så fungerade allt ok och data sparades med felaktig syntax.
Lägg ALLTID in en server kontroll att datan som matas in är korrekt, litar aldrig på en klient+användare ;)
Som hobbyprogrammerare på en privat site så hade det underlättat om jag kunde bestämma att enbart javascriptaktiverade klienter hade tillträde till websidan. På så sätt skulle jag slippa göra validering av postad data både på klienten och på servern.
Något jag har funderat på att göra är att lägga till ett hidden fält i mitt formulär där value sätts av ett javascript. På serversidan kan jag testa om det värdet finns. Om ej så kan jag hänvisa till en websida där jag klagar på att javascript inte är påslaget.
Och som utvecklare så kan jag komma förbi detta enkelt (tänk dig firebug), så nej det är inte en bra lösning. Lös det på Server sidan om du inte vill att användaren skall få posta text på ett speciellt sätt. Kan ju inte vara så svårt att konvertera JS kod till vilket server språk du kör.
Enheter som inte har stöd för javascript (vissa mobiltelefoner), säkerhet, snabbhet( stänger av alla externa källor som bilder/css/osv) finns en hel del andra anledningar man kanske är tvingad att göra för att man inte har något annat val.
Som voigtann säger så har man som användare teoretiskt full kontroll över allt som händer på klientsidan. All Javascript-kod är fullt åtkomlig för mig som besökare på din sida. Det innebär att jag även kommer åt alla databaser, lösenord, osv som du anropar öppet i Javascript.
Javascript/AJAX bör bara användas som en underlättande åtgärd för att presentera och kontrollera data innan/efter den skickas/hämtas från servern. Javascript bör bara ha tillgång till den data som användaren naturligt har direkt tillgång till, t.ex sina egna uppgifter i ett formulär, knapptryckningar, text och bilder etc.
Som att kontrollera om epostadressen innehåller @ innan formuläret skickas (till servern), lista data (från servern) i en tabell, etc.
Tänk att Javascript aldrig ska veta mer än användaren bör få veta, så är du safe.
Ajax funkar inte alls utan js eftersom det är en kombo av js och php.
Det är bl.a. därför man imho måste "uppfostra" sina användare lite. Jag kör t.ex. med följande för att få folk att fatta varför en sida ser ut som skit eller inte funkar i IE6:
<!--[if IE 6]>
<div id="ie6">Din webbläsare är alldeles
för gammal och klarar inte att visa webbplatser korrekt.<br /> Därmed missar du mycket som andra ser tack vare
att dom har nyare programvara.<br /> Ladda ner och installera en ny. Det kostar inte ett endaste öre.<br />
Välj mellan t.ex. <a href="http://www.microsoft.com/sverige/windows/downloads/ie/getitnow.mspx"
target="_blank">Internet Explorer</a> eller <a href="http://sv-se.www.mozilla.com/sv-SE/"
target="_blank">Firefox</a> (rekommenderas).</div><![endif]-->
På samma sätt gör jag om webbplatsen använder js:
<noscript><div style="color:#fff; background:red; padding:30px;">Din webbläsare har inte stödet för javascript aktiverat och viktiga funktioner på webbplatsen kommer därför inte att fungera. Aktivera javascript och ladda om sidan.</div></noscript>
Gör man detta så har man i alla fall talat om för användaren var "felet" ligger och ger hoonom/henne en chans att rätta till (han/hon kan ju mycket väl råkat ut för samma problem flera gånger på andra webbplatser utan att förstå varför.)
Ajax har inget med php att göra, ajax kan anropa skript som finns på servern, dessa skript kan vara skrivna i valfritt språk alt. bara hämtar en vanlig textfil.
254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9