jboy_87Medlem sedan aug. 20011 105 inlägg
Vad är det för fel på koden jag kan inte använda ENTER knappen som submit fattar inte så här ser koden ut:
<input type="text" name="message" maxlength="30" size="45" style="font-size: 10px; font-family: Arial"> <input type="submit" onClick="self.location.href='send.asp'" name="Action" value="Skicka"></form>
------------------
ASP är bäst fuck the rest!!!
JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg
I ovanstående kod fungerar det att ställa markören i text-fältet och trycka enter för att göra en submit i Netscape(4), IE och Mozilla. Däremot förstår jag inte vad du menar med onClick-eventet i submit-taggen. Vad skall du med det till? Skall du bara byta sida utan att göra en submit och vill ha det i formen av en knapp bör du använda type="button", vill du göra en submit skall du ha type="submit" men utan detta onClick-event.
Välkommen in på Perl/CGI eller PHP forumet och diskutera det ;)
------------------
/ J
typ jag har en chatt där man skriver in text och skickar så står texten kbar när man klickar på submit och darför har jag ändrat lite och fattar inte varför enter inte funkar
------------------
Hur ser resten av formuläret ut?
------------------
/ J
<% strUser = "<b>" & session("username") & "</b>: "
strMessage = Server.HTMLEncode(TRIM(Request.Form("message")))
' // Her rydes Chat loggen, hvis den overstiger 10000 karakter
If Len(Application("ChatLog")) > 10000 Then
Application.Lock
Application("ChatLog") = ""
Application.UnLock
End If
If Request.Form("Action") = "Skicka" Then
If Len(strMessage) > 0 Then
strChatContent = strUser & strMessage & "<br>" & Application("ChatLog")
Application.Lock
Application("ChatLog") = strChatContent
Application.UnLock
End If
End If
Response.Write Application("ChatLog")%>
------------------
Jag ville se formuläret, inte ASP-koden som tar emot det. Visa sidan från din server, ta visa källa och klipp ut formulärsbiten.
------------------
/ J
<html>
<head>
<meta name="GENERATOR" content="Microsoft FrontPage 5.0">
<meta name="ProgId" content="FrontPage.Editor.Document">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">
<title>Skicka</title>
</head>
<body onload="document.send.message.focus();">
<base target="chat">
<body topmargin="8" leftmargin="3" bgcolor="#FFE7AD">
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" style="border-collapse: collapse" width="999">
<tr>
<td width="376">
<form method="POST" action="chatmain.asp" name="send" target="chat">
<p>
<input type="text" onclick="submit()" name="message" size="45" style="font-size: 10px; font-family: Arial"> <input type="submit" onClick="self.location.href='chatsend.asp'" name="Action" value="Skicka" style="font-size: 10px; font-family: Arial"></p>
</form>
</td>
<td width="623"> </td>
</tr>
</table>
</body>
</html>
------------------
Ovanstående (din) kod fungerar i Netscape (4.x), IE och Mozilla (under förutsättning att du har en frame eller fönster som heter "chat", annars kommer det att skapas, och att "chatmail.asp" gör det den ska).
Sedan innehåller sidan lite småfel som kan vara värt att räta till;
* Du har 2 st. <body>-taggar. Endast 1 är tillåten.
* onClick-eventet i submit knappen är helt överflödig och fyller antagligen inte den funktion som du vill (jag antar att du vill skicka iväg formuläret och inte bara byta sida till 'chatsend.asp'. Använder du location.href för att byta sida har du inte längre något formulär kvar att skicka).
* base target ställer inte till något problem här, men är överflödig eftersom den aldrig används. Eftersom den har en förmåga att ställa till JavaScript skulle jag skippa den.
* Vill du att formuläret skall skickas när du klickar i text-fältet bör du använda document.send.submit() istället för bara submit() för att vara säker på att det fungerar.
------------------
/ J
jag satte in locationhref för att den ska sudda bort texten automatisk i fältet om jag inte hade det där skulle fältet inte tömmas!!!
och det där med fältet testade jag bara ¨ån grej!!
men allt funkar perfekt nu ser koden ut såhär:
<html>
<head>
<meta name="GENERATOR" content="Microsoft FrontPage 5.0">
<meta name="ProgId" content="FrontPage.Editor.Document">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">
<title>Skicka</title>
</head>
<base target="chat">
<body onload="document.send.message.focus();" topmargin="8" leftmargin="3" bgcolor="#FFE7AD">
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" style="border-collapse: collapse" width="999">
<tr>
<td width="376">
<form method="POST" action="chatmain.asp" name="send" target="chat">
<p>
<input type="text" name="message" size="45" style="font-size: 10px; font-family: Arial">
<input type="submit" onClick="self.location.href='chatsend.asp'" name="Action" value="Skicka" style="font-size: 10px; font-family: Arial"></p>
</form>
</td>
<td width="623"> </td>
</tr>
</table>
</body>
</html>
------------------
utan det där med ENTER fattar inte
------------------