Hej.
Jag letar efter en möjlighet att styra så att man genom att trycka på enter använder en särskild submitknapp eftersom jag i samma formulär har flera med lite olika funktioner.
Går detta?
3 svar · 211 visningar · startad av matth
Hej.
Jag letar efter en möjlighet att styra så att man genom att trycka på enter använder en särskild submitknapp eftersom jag i samma formulär har flera med lite olika funktioner.
Går detta?
Enklast är att utan att blanda in JavaScript titta på vilken submit-knapp du använder. Använder ex knappen <input type="submit" name="foo" value="Knappen Ture"> så kan du på serversidan titta om värdet "Knappen Ture" finns för fältet "foo". Har formuläret skickas utan att någon av knapparna används kan man dra slutsatsen att den skickats via [Enter] i ett textfält.
------------------
/ J
Jo, fast det passar av olika anledningar inte så bra i detta fall. Går det på nåt annat sätt?
Visst. Börja med att lägga till knapp=false; i onLoad för body-taggen. Sedan lägger du till onClick="knapp=true;" för submit-knapparna i formuläret. Sedan kan du från <form>-taggen använda; onSubmit="return knapp?funktiona():funktionb();" där funktiona() kommer att köras om du klickad på en av ovan nämnda submit-knappar, i annat fall funktionb()
------------------
/ J