webForumDet fria alternativet

Validera om det blev skickat eller inte

JavaScript

3 svar · 212 visningar · startad av ps

Medlem sedan juni 2000841 inlägg
Frågan#1

Om man i form-taggen har action="mailto:name@company.com"

Så krävs det ju att det finns ett mailkonto på datorn, som det kan använda att skicka igenom.

Går det att kolla om det går att skicka mail för just en användare eller inte.
Som det är nu så kan man klicka, men dert bara händer ingenting och då vet ju användaren inte om det blev skickat eller inte.

------------------
ps » Email » URL

[Redigerat av ps den 21 nov 2001]

Medlem sedan juni 20004 308 inlägg

Det bästa är ju om du helt skippar mailto:-formulären av just den anledningen att du måste ha en mailklient installerad och konfigurerad att kunna användas tillsammans med webbläsaren för att det skall fungera. Har du inte ett eget formmail-script e.dyl. på din server finns det uppsjöar av sådanna på nätet som är gratis. freedback.com är ett exempel som jag sett många använda, annar finns en hel lista här.

------------------
/ J

Medlem sedan juni 2000841 inlägg

Jo det är jag medveten om.. det är till en kurs som jag betar av. Är _tvungen_ att skicka på det sättet.
jag skulle aldrig få för mig att använda javascript på det sättet på en av mina egna sidor.. :)

Tänkte bara lindra smärtan lite och låta användaren veta om det blev skickat eller inte ;)

------------------
ps » Email » URL

Medlem sedan juni 20004 308 inlägg

Ok. Ofta lämnar ju webbläsaren ju webbläsaren ett meddelande om att detta formulär kommer att skickas via e-post. Är webbläsaren inte konfigerarad med ett e-post konto så brukar även denna säga till. Men att ta reda på att mailet verkligen blivit skickat oavsett vad man använder för mailklient/webbläsare, via javascript, blir nog tyvärr svårt.

------------------
/ J

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)