webForumDet fria alternativet

Samla alla javascript i e extern fil.

2 svar · 428 visningar · startad av Matsakii

MatsakiiMedlem sedan mars 2005273 inlägg

Jag har en PHP sajt och i den har jag olika js i header, body och footer. De i headern var inge problem att bara samla ihop och lägga i den extern fil som heter header.js och sen skriva in

<SCRIPT language="JavaScript" SRC="/Script/header.js"></SCRIPT>

Men i footern så har jag alla mina banners från OpenX i javascriptformat. Hur kan jag då i den externa filen tex. footer.js märka varje bannerscript, så att rätt banner kommer på rät plats sen?

Ungefär som man märker CSS koder med .top_box för att på rät ställe skriva in class="top_box" osv. så hamnar det där det ska. Så hur (kan) jag lösa det?

Tack!

nitro2k01Medlem sedan aug. 20037 630 inlägg
<script type="text/javascript" src="/Script/header.js"></SCRIPT>

Först av allt, nuförtiden brukar man göra på XHTML-vis, alltså type istället för language, samt små bokstäver.

Det du vill göra går i princip att göra med DOM-operationer, typ document.createElement och appendChild, fast då måste banner-koden (som troligen använder document.write) skrivas om. Men frågan jag ställer mig är, exakt hur ser den JS-koden ut? Jag gissar att koden länkas in direkt från deras server, vilket ev betyder två saker:

1. De kan komma att uppdatera koden i framtiden.
  2. Varje ny laddning av filen kan innehålla en ny banner.

Skulle du kunna visa hur den inladdade reklamkoden ser ut?

MatsakiiMedlem sedan mars 2005273 inlägg

Det är en gammal sajt så tyvärr är den inte XHTML kodad (ska bygga en ny snart).

Visst du ser OpenX banners till höger på http://www.ayianapa.nu Alla bannerna är mina egna så det är jag som styr dem.

131 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)