Hej!
Jag behöver hjälp!
Hur ser man om en webbplats använder sig av javascript förutom att titta i källkoden?
Hjälp mig gärna med några exempel ur t.e.x. aftonbladets webbplats.
10 svar · 904 visningar · startad av Sabina77
Hej!
Jag behöver hjälp!
Hur ser man om en webbplats använder sig av javascript förutom att titta i källkoden?
Hjälp mig gärna med några exempel ur t.e.x. aftonbladets webbplats.
Om du använder Firefox kan du t ex göra så här:
Sen gäller det förstås att hitta det du är ute efter. :)
Edit: Missuppfattade frågan.
Hmm, det beror väl på vad scriptet gör. Om det poppar upp en dynamisk popup så förstår man ju direkt (eller gissar) att en sida använder sig av javascript, men är det ett script som bara håller en massa variabler så märker man ju inte det (om man inte kollar i källkoden).
Kanske finns något greesemonkey script som kan upptäcka om sidan använder javascript eller ej.
Varför vill du se om sidor har javascript eller ej utan att kolla källkoden?
Sabina77 verkar göra sina skoluppgifter på webforum...
Här trode jag att jag kunde få hjälp, men möts istället för påståendet o orelevanta frågor. Jag struntar i det här.
Jag tycker stattin ställer en jätte bra fråga, gäller ju att ge och ta när man frågar tycker jag.
Varför vill du se om sidor har javascript eller ej utan att kolla källkoden?
Uppenbarligen för att jag vill lära mig! Jeezus, är det så svårt att förstå?
Uppenbarligen för att jag vill lära mig! Jeezus, är det så svårt att förstå?
Ja, det verkar svårt att förstå för en som sitter och jobbar med html varje dag, du kan inte "se" om en sida använder javascript eller inte, du kan ana det, vissa sidor är uppenbara att de använder javascript andra inte. Så din fråga är inte jätte enkel att svara på och förstå vad intresset är att "se" om en sida kör med javascript eller inte
Problemet är att det inte verkar vara du som har frågan utan att den är ställd i ett prov eller i en skoluppgift. När det inte är du som undrar eller formulerar frågan på ditt sätt, går det helt enkelt inte att förstå utan att ställa följdfrågor. Om det är du som är nyfiken och verkligen själv vill veta så kommer du att formulera frågan på ett sådant sätt så att du också verkligen förstår.
Webforum är till för personer med ett genuint intresse av att vilja veta och att vilja hjälpa. Inte till för att lösa andras skoluppgifter. Men återkom gärna när DU behöver hjälp.
Du kan normalt sett inte se det bara genom att titta på sidan i webbläsaren. Du kan ANA det i vissa fall genom att sidan beter sig på ett visst sätt, i regel att sidan gör saker utan att laddas om. Dock så är det en osäker metod som kan slå fel åt båda hållen. Dels kan du missa skript som körs i bakgrunden och inte visar sig tydligt. Dls kan sidan "göra" saker utan JS, t ex med hjälp av Flash, Java (inte alls samma sak som Javascript!) , GIF-animationer eller ":hover" och liknande i CSS.
Om enda begränsningen är att du inte får kolla i källkoden kan du dock använda andra metoder för att komma runt den "begränsningen". Du kan t ex installera Firebug till Firefox.
Ett annat alternativ är att kolla upp saken med hjälp av... Javascript! Kopiera följande som en hel rad, klistra in det i adressfältet och tryck enter.
javascript:alert( (function(){ var elements = document.getElementsByTagName('script'); return elements.length;})() )
Koden räknar alla skript-taggar och visar antalet. Alla antal högre än 0 betyder att sidan använder JS. 0 betyder att sidan troligen inte använder JS, även om den kan göra det med metoder som inte innefattar användande av script-taggar.
Bättre så?
Tack så väldigt mycket Nitro. Det var till hjälp.