Scriptet redirectar inte rätt om man har netscape 6. Den visar den sidan för netscape 4
<SCRIPT>
var ie=false
var nn=false
var nnversion=parseFloat(navigator.appVersion.substring(0,1))
var ieversion=parseFloat(navigator.appVersion.substring(navigator.appVersion.indexOf("MSIE")+5, navigator.appVersion.indexOf("MSIE")+6))
var nyURL='felsida.asp?fel=2'
if(navigator.appName=='Microsoft Internet Explorer') ie=true
if(navigator.appName=='Netscape') nn=true
if(ie==true) {
if(ieversion >= 4) nyURL='index.asp?browser=1&steg=2'
}
if(nn==true) {
if(nnversion >= 6) nyURL='index.asp?browser=1&steg=2'
if(nnversion < 6) nyURL='index.asp?browser=2&steg=2'
}
location=nyURL
</SCRIPT>
------------------
Adde
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg if(nnversion >= 5) nyURL='index.asp?browser=1&steg=2'
if(nnversion < 5) nyURL='index.asp?browser=2&steg=2'
... eftersom Netscape 6 är baserad på Mozilla/5.0
------------------
/ J
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Jag förstår inte varför alla envisas med de där värdelösa scripten. Ska man nödvändigtvis göra en sida för varje browser kan man enkelt göra så här:
var nyUrl;
if (document.all){
// IE4+
nyUrl = "intranet_exploder.html";
} else if (document.layers){
// Netscape 4
nyUrl = "nutscrape4.html";
} else if (document.getElementById){
// Riktiga webbläsare som Mozilla, Konqueror (?) och sannolikt en massa farmtida browsers
nyUrl = "slowzilla.html";
}
------------------
You can be a coward for a few minutes, or dead forever. /Rincewind
Spango varför ska man inte anpassa sidorna efter webbläsare.
Har du ett annat sätt att få frames att se okej i alla webbläsare.
------------------
Adde
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg
varför ska man inte anpassa sidorna efter webbläsare
Syftet var alltså att istället för att koncentrera sig på exakt vad det är för webbläsare (namn och version) så tittar då på vad den klarar att hantera. På så vis blir ditt script mer framtidskompatibelt och du riskerar inte att missa någon version som du inte tänkt på.
------------------
/ J
Hellre ser jag att 1% av mina beökare kommer till en felsida där det står att deras webbläsare inte stöds än att hälften av besökarna ser en sida är försjuten med framesen
------------------
Adde
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Eh... dina prioriteringar är lite mystiska.. du föredrar alltså att dina besökare går till en konkurrerande webbplats, i stället för att de ser din sida nästan rätt?
------------------
Det ger inget seriöst intryck att besökaren får massa felmeddelanden och att allt på sidan blandas i en enda gröt. Det finns olika prioriteringar för olika projekt. Ex gör man en sida där målgruppen är stora it-bolag då bör de flesta ha en rikti webbläsare.
Om man gör en sida för privatpersoner ska man nog anpassa den för alla.
------------------
Adde
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg
Det ger inget seriöst intryck att besökaren får massa felmeddelanden och att allt på sidan blandas i en enda gröt.
Så det ger ett seriöst intryck att man kommer till en sida som säger "jag är för korkad för att göra framåtkompatibla script", eller? ;)
Alltså: Det scriptet jag gav dig kommer att funka precis som ditt gamla+dåliga script i Netscape 6/Mozilla, Internet Explorer 4 och senare samt Netscape 4. Dessutom kommer det att funka i Konqueror och Opera, och det kommer i stort sett se ut som du tänkt det (om du nu inte envisas med att ha en massa browserspecifika element) om du försöker följa standarderna någorlunda. Anledningen till varför det inte kommer ploppa upp en massa felmeddelanden är för att mitt script testar vad webbläsaren klarar av, inte vad den utger sig för att heta. Ditt gamla script däremot, kan ställa till problem i Opera, eftersom man kan ställa in så att det utger sig för att vara Internet Explorer 5. Varför vill man göra det? Jo, därför att en massa sopprötter envisas med att stänga ute folk från sina webbplatser bara för att de använder sin rättighet att välja en webbläsare de gillar.
Jag som är en ganska frekvent Operaanvändare är van vid att saker ser lite skeva ut, och det är OK eftersom i princip allt funkar som det ska, men att inte ens få försöka titta på en sida upplever jag som oerhört oförskämt av den som gör sidan.
Den enda som har något intresse av att sidan ska se exakt ut som du tänkt dig är ditt ego. Användarna vet inte ens hur du tänkt att det ska se ut, och bara det är konsekvent kan du glatt köra på.
------------------
[Redigerat av spango den 10 nov 2001]
Jag är perfektionist i allt jag gör. Testar sidorna i de vanligaste webbläsarna och försöker få det att se någorlunda snyggt. Felsidan som de kommer till säger dessutom inte att de inte får besöka webbsidan.
"Ni kan besöka webbsidan även om Er webbläsare inte stöds. Klicka här"
En sådan text finns givetvis på felsidan.
Jag tycker att det är väldigt synd att de olika programtillverkarna inte kan enas om en standard.
Mitt script är väl framtidskopatibelt för netscape och explorer.
Dina synpunkter är givetvis viktiga men man måste ockå tänka på målgruppen. Om ingen använde sig av de nya sakerna som kommer med varje ny webbläsare bara för att det fortfarande finns folk med gamla webbläsare. Då skulle det inte ske någon utveckling på webbsidor.
Flash t.ex där får man en felruta att man måste ladda ner en komponent. Om inte den kommit upp hur många tror du hade haft flah-pluginen idag.
Jag ser ibland folk som klagar på att sidorna är designade med bilder och annat. De vill enbart ha text.
Alla har olika åsikter och man kan alldrig få alla nöjda.
------------------
Adde
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Jag är perfektionist i allt jag gör.
Vilket innebär att sidan görs för din egen skull. Perfektionism är faktiskt ingen vidare bra egenskap.
En sådan text finns givetvis på felsidan.
Bra! :)
Jag tycker att det är väldigt synd att de olika programtillverkarna inte kan enas om en standard.
Det har de gjort. Opera, Mozilla/NS6, Konqueror och IE6 följer den. IE5 gör det i en viss mån, men inte särskilt lysande.
Mitt script är väl framtidskopatibelt för netscape och explorer.
Inte nödvändigtvis. Den gör förutsättningar om hur webbläsarnas User-Agent-strängar ser ut, och det finns inget som bestämmer hur de ska se ut. Den kan ändras och se annorlunda ut mellan olika webbläsarversioner.
Om ingen använde sig av de nya sakerna som kommer med varje ny webbläsare bara för att det fortfarande finns folk med gamla webbläsare. Då skulle det inte ske någon utveckling på webbsidor.
Om alla script förbjuder nya webbläsare kommer det definitivt inte ske någon förändring. Jag kan dessutom inte påminna mig om att jag någonsin sagt att man inte ska utnyttja webbläsarens kapabiliteter? :q
Flash t.ex där får man en felruta att man måste ladda ner en komponent.
Ja, men Flash är (ska vara) en ganska nischad grej som bara används (bara ska användas) till vissa speciella ändamål. Dessutom är det webbläsaren som säger åt en att tanka ner pluginen...
Jag ser ibland folk som klagar på att sidorna är designade med bilder och annat. De vill enbart ha text.
Ibland ser jag folk som klagar på innehåll och användarvänlighet. De vill enbart ha "snygg" design.
------------------
Det var ju suveränt de där med att alla nya webbläsare följer en standard. Jobbigt bara att det kommer ta några år innan de felsta använder sig av dem.
Har du ett förslag på ett script som visar en sida för explorer och uppåt, netscape 4 till 6, netsacpe 6 och uppåt.
Andra webbläsare så som opera ska också fungera.
------------------
Adde
ZreoXMedlem sedan juli 200159 inlägg Jag håller med "spango" vad gäller User-Agent-strängar...
ta till exempel världens bästa webbläsare Mozilla. Vem som helst kan göra en portning av den och på så sätt ändra user agent strängen vilket ju gör att scriptet igentligen kunde ha fungerat men nu inte gör det pga att just den mozilla versionen gjordes av någon annan än Netscape.
Jag anser att man idag ska hålla sig till den standard skriven av W3C... och på sin sida istället kolla om funktionen eller objektet finns att tillgå i läsaren och inte fokusera på just versionen eller vem som ligger bakom läsaren.
Med funktioner och objekt så menar jag ex: document.getElementById() och liknande.
Hur kollar man det då ??
ex genom:
if(typeof document.getElementById == "function")
kanske hjälper någon ??
------------------
Kodarkivet
----------------------
Kodarkivet
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Man *hrm* använder scriptet som jag lade fram i början av tråden ;)
------------------