webForumDet fria alternativet

Ta bort högerklick

10 svar · 788 visningar · startad av CoreX

CoreXMedlem sedan sep. 2001105 inlägg

Tjenna
Skulle vilja ha ett script som hindra användaren att högerklicka på sidan!

Och det ska inte komma nån alert ruta när man högerklickar.. det ska med andra ord inte hända nånting!

det måste vara så att man inte kan trycka vänster först o sen höger oxå!

Tack på förhand

------------------
Det var en gång och den var sandad!

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Jag har en bättre idé: varför inte blockera klick med vänsterknappen? Eftersom du inte tänker tillåta någon att öppna länkar i ett nytt fönster, varför låta dom klicka över huvud taget? När jag tänker efter, varför ens låta dom se på sidan? Visa istället en stor vit sida med texten "tyvärr, men du har alldeles för få husvagnar parkerade i kylskåpet, kom tillbaka när du har lindat in en kärnreaktor i smördeg".

------------------
Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!

RGBMedlem sedan dec. 1999419 inlägg

Håller med Chainsaw. Det är bra j*kla irriterande att inte kunna öppna en länk i ett nytt fönster.

Härhittar du ett sådant script.

------------------
AIDS :
Apple Infected Disk Syndrome

CoreXMedlem sedan sep. 2001105 inlägg

Moget Skrivet! *tycka*

------------------
Det var en gång och den var sandad!

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Tja, vad har du egentligen för anledning att blockera en musknapp, och varför just den högra? Varför inte bokstaven P? Jag hävdar att det inte finns någon anledning alls, förutom att du hatar dina besökare och att du inte vill att de ska få surfa som de är vana att göra.

------------------
Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!

colioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg

Är det inte bara smartare att låta folk öppna som dom vill, det är ett jävla sätt att tabort det, men detta foryum är väl åtminstonde till för att hjälpa folk va?? Skärp er RGB å chainsaw.....annars om man nu är emot det är det väl smartare att slippa en sån där jobbig popup och skriva så här i body-taggen:

<body oncontextmenu="return false">

[R]Glömde kod-taggarna [/R]

[Redigerat av colione den 06 nov 2001]

beikerMedlem sedan juli 200194 inlägg

Asså... alla har rätt till en åsikt, på samma sätt som alla har rätt att fråga om hjälp på ett forum men det finns väl f*n ingen anledning att vara DRYG?! Det är inte det minsta konstruktivt, eller? Kanske överdriver jag när jag blir förbannad nu men jag har en dålig dag, så ta det därefter i så fall.

Jag fattar inte heller varför man vill få bort högerklicksmenyn, om någon t ex vill se koden så går ju det att göra hur enkelt som helst i alla fall. Men samma teknik används när man gör en egen högerklicksmeny och det kan vara otroligt användbart.

Okej, för att få bort högerklicksmenyn i ie5, ns4 och 6 kan du köra följande kod:

<script language="javascript">
<!--
if (document.all && document.getElementById) document.oncontextmenu = function(){return false}
if (document.addEventListener) document.onmouseup = function(e){if(e.button == 3) return false;}
if (document.layers) {
document.captureEvents(Event.MOUSEDOWN);
document.onmousedown = function(e){if(e.which == 3) return false;}
}
//-->
</script>

Vet inte hur det funkar i ie4, som jag har skrivit det nu kommer det bli en meny där iom att jag inte vill chansa på syntaxen och inte orkar kolla upp det, men det lär vara ytterst få som kör det nuförtiden så det är nog inte så mycket att bry sig om.

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Är det inte bara smartare att låta folk öppna som dom vill, det är ett jävla sätt att tabort det, men detta foryum är väl åtminstonde till för att hjälpa folk va?? Skärp er RGB å chainsaw

Forumets syfte är att utbyta idéer med likasinnade(?!?) och då naturligtvis också att få hjälp och tips. Åsikter om hurvida olika lösningar är bra eller dåliga är alltså minst lika välkommna. Även om Chainsaw har ett färgstarkt vokabulär är det ett tips; du vinner inget på att funktionsstympa de verktyg du jobbar med, eller ännu värre; låter andra jobba med.

------------------
/ J

henrikjohanssonMedlem sedan maj 2000360 inlägg

Om någon vill ha ett script på sin sida kan han väl få ha det.
Alla måste ju få bestämma över hur sin sida skall se ut, vad den skall innehålla och vad man vill ha på den.

Vill man ha ett script som gör att man inte kan använda högerknappen så är det väl upp till den som har sidan som skall bestämma.

------------------
Henrik Johansson

[Redigerat av henrikjohansson den 07 nov 2001]

JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg

Givetvis! Det är ingen som påstår något annat, bara tipsar om att många anser det vara störande och att det inte fyller någon funktion i bemärkelsen att det skyddar sidan eller dess innehåll på något vis. Är däremot syftet med scriptet att irritera sina besökare så fyller det ju sin funktion.

------------------
/ J

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

CoreX hade sluppit hela diskutionen om hon/han hade sökt först. :e

------------------
/Tor
www.tor.nu

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)