The_LMedlem sedan okt. 2001154 inlägg
Jag har gett upp att nån ska lösa mitt jättescript som jag skicka in och undrar nu bara om man kan skriva så här i ett javascript:
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript" TYPE="text/javascript">
<!--
function Byt(plagg,i){
nr=plagg + i;
document.form1.bilplats+i.src = nr+".jpg";
}
Vad jag närmast tänkte på var om man kan skriva bildplats+i?
Ser att många skriver små visdomsord under sina inlägg. Jag kommer inte på nåt just nu, men det kommer =)
JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg
Om du menar att byta sourse på en image-knapp så funkar det med DOM-kompatibla webbläsare;
document.getElementById('bilplats'+i).src=nr+".jpg";
Förutsatt då att du gett knappen i fråga ett id som stämmer överens.
------------------
/ J
Tack för svaret Jojoxx. Men du har skrivit nåt om ID. Måste jag ha nåt ID på själva bildplatsen eller räcker det med ett namn?
Jag har alltså ett javascript som ska ändra bild på en sida när jag gör ett val i en dropdownmeny. Detta ligger i en Selectgrej givetvis. Och denna select har ett heter show. Kruxet är att bilden med dropdownmenyn( och selecten då) ligger i en loop som kommer att loopa lika många ggr som en sökning som gjorts tidigare har matchats. Då kan selecten ritas ut tex 5 ggr och då komme den att ha samma namn varje gång och det är ju inte så bra. Det är samma sak med fotot som ligger bredvid. Jag tror mig ha löst det här med att de ska få ett unikt namn, men jag vet inte hur jag ska utforma javasdcriptet för att få den att byta bild när jag klicka på en av dropdownmenyerna.
Oj, det här var svårt att förklara. Hoppas att det är nån som förstår.