arroMedlem sedan okt. 200154 inlägg Jag skapar i JavaScript en Array för namnen på olika bildfiler så här:
var photoArray = new Array();
for(i=1;i<6;i++){
photoArray[i] = new Image;
photoArray[i].src = "photos/series/"+cat+"_"+i+".jpg";
}
Dock skulle jag istället för att sätta (i=1;i<6;i++), vilja bestämma värdet på i efter hur många bilder i mappen photo/series som börjar med en viss kombination av tre bokstäver.
Så här: Alla bilder i mappen photo/series är döpta efter principen "abc_1.jpg" , "abc_2.jpg" osv... Jag vill bestämma "i" beroende på hur många filer som börjar på abc.
Förstår någon vad jag menar, och går detta att göra?
------------------
/arro
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Du kan inte läsa kataloger på servern med (enbart) client-side JavaScript.
------------------
/ J
arroMedlem sedan okt. 200154 inlägg Har du (eller någon annan) förslag på hur man skulle kunna nå samma effekt?
------------------
/arro
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg För att få reda på hur många bilder det ligger i en katalog på servern så måste du kunna läsa där. Det kan du inte med JavaScript i webbläsaren. Har du tillgång att köra någon form av serverside-script är det en annan ok, men då är frågan "vad kan du köra?".
------------------
/ J
arroMedlem sedan okt. 200154 inlägg Jag kan definitivt köra ASP, men vet inte hur jag skulle få in variabler från asp till JavaScript...
------------------
/arro
CloudyaMedlem sedan okt. 200019 inlägg Det är mycket enkelt, bara att skriva tex:
i = <%=aspvärde%>
:)
arroMedlem sedan okt. 200154 inlägg Ja, det är det såklart... Så dumt...
------------------
/arro
Hej. Jag har gjort något liknande på http://www.absolut.nu/humhum
Fråga mig inga advancerade frågor dock. Mitt första javascriptförsök...
Har ett VBscript (ASP sida) som läser filer som ligger i en katalog och sedan skapar en javascript array. Ett javascript läser av alla filnamn och skapar resultatwebsidan beroende på dessa namn. Tex innehåller ett filnamn ordet start så blir det startbilden.
Innehåller filnamnet ordet _x så blir den censurerad osv...
Sidan är heldynamisk. Så fort jag lägger en ny bild i en katalog visas den på websidan.
Sidan innehåller bilder på nakna modeller så keep out if offended!
------------------
http://www.absolut.nu