webForumDet fria alternativet

villkor

8 svar · 190 visningar · startad av Mira

MiraMedlem sedan maj 2001954 inlägg

Varför funkar det här:

<!--
resolution = screen.width + "x" + screen.height;
if (resolution == "800x600")
{
location.href="800.htm"; 
}
if (resolution == "1024x768")
{
location.href="1024.htm"; 
}
//-->

men inte det här:

<!--
resolution = screen.width + "x" + screen.height;
if (resolution <= "800x600")
{
location.href="800.htm"; 
}
else
{
location.href="1024.htm"; 
}
//-->

:q

JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg

För att "800x600" är en sträng och inte ett numeriskt värde. Som att säga if(fordon <= "Volvo 850").

Prova:
if(screen.width <= 800)

------------------
/ J

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 282 inlägg

Dessutom är det bättre att kolla mot windows.innerWidth och .innerHeight, eftersom fönstret inte alls behöver täcka hela skärmen.

------------------
Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!

För det första:
Räcker det att bara ange det ena värdet? Vad jag har förstått så finns det flera olika varianter av upplösningar, tex. nånting på 868x___ och 720x___ - men är dom alltid i samma proportion med varann?

Vad blir det för värden om man räknar innerwidth/height istället - eller blir det samma ändå? Blir det verkligen skillnad om upplösningen är inställd på tex. 800x600........? Det är ju inte fönstrets storlek utan skärmens upplösning jag är ute efter... eller tänker jag fel?

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 282 inlägg

Du behöver bara det ena värdet egentligen, om du bara har krav på bredd. Jag antar att du inte alls är intresserad av hur hög upplösning användaren har egentligen. Det viktiga är hur stort läsarens fönster är, och hur stor yta du har att rita på.

------------------
Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!

Fast det är ju på höjden som det skiljer sej mest - beroende på browser... och om man inte vill ha scroll.

Det är väl klart upplösningen är viktig, annars skulle jag ju inte behöva göra sajten i 2 olika versioner...

Sedan är det skillnad på om man har 1024 på en 15" skärm eller en 17" skärm oxå........ Suck! Jag vet inte hur jag ska få det att se bra ut för alla... Jag har ju bara en skärm att testa på...

EN sak till undrar jag...

Man ska ju lägga META-taggar i Index-koden - gäller det även när man har ett omdirigerande script?

...jo, en sak till...

Vad ligger defaulten på hur stor del av fönstret som upptas av browserns menyer, mm ?

JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg

men är dom alltid i samma proportion med varann?

I de flesta fall är storleken 4:3 (4 delar bred och 3 delar hög), men på WideScreen-skärmar har du ett förhållande på 16:9 och det finns säkert en massa mindre vanliga upplösningar som frångår standarden. Men som sagt, vanligtvis är det 4:3.

Vad blir det för värden om man räknar innerwidth/height istället - eller blir det samma ändå? Blir det verkligen skillnad om upplösningen är inställd på tex. 800x600........? Det är ju inte fönstrets storlek utan skärmens upplösning jag är ute efter... eller tänker jag fel?

Antagligen är det tillgängligt utrymme för din sida som du borde vara intresserad av. Förhållandet mellan upplösning och tillgänlig storlek är inte fast eftersom meny, statusrad etc. är ett fast antal pixlar stor vilket gör att de tar proportioneligt upp mer plats i en lägre upplösning än en högre. För att göra en lång historia kort, så här kan en funktion för att kolla innerbredden på ett fönster se ut;

function getClientWidth(){
return (document.all)?document.body.clientWidth:window.innerWidth;
}

Sedan är det skillnad på om man har 1024 på en 15" skärm eller en 17" skärm oxå

Rent visuellt ja, men du får plats precis lika mycket på båda. Men det ser mindre ut på en mindre skärm.

Man ska ju lägga META-taggar i Index-koden - gäller det även när man har ett omdirigerande script?

Jag antar att du menar desctiption och keywords. De bör du antagligen lägga på index-sidan eftersom det är den du vill att alla skall komma genom.

Vad ligger defaulten på hur stor del av fönstret som upptas av browserns menyer, mm ?

Någon sådann default finns inte. Det skiljer från browser till browser och från version till version

------------------
/ J

[Redigerat av Jojoxx den 26 okt 2001]

Genererad på 383 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb