webForumDet fria alternativet

Centrera fönster...

4 svar · 368 visningar · startad av kallepocket

kallepocketMedlem sedan sep. 200182 inlägg

Jag hör följade kod i några pop-up fönster för att centrera dem när de öppnas... Det fungerar i de flesta av dem, men en del personer (inte jag) säger att de får problem med just detta fönster som lägger sig utanför bilden istället... Detta fönster är lite större än de andra (tror det är ca 600*400)....
Någon som vet vad som är fel??

function centreraFonster() {
 if (document.layers) {
 var sinist = screen.width / 2 - outerWidth / 2;
 var toppo = screen.height / 2 - outerHeight / 2;
} else {
 var sinist = screen.width / 2 - document.body.offsetWidth / 2;
 var toppo = -45 + screen.height / 2 - document.body.offsetHeight / 2;
 }
self.moveTo(sinist, toppo);
}

------------------
Kallepocket

JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg

Jag skulle ändra på;

self.moveTo(sinist, toppo);

till;

window.moveTo(Math.round(sinist),Math.round(toppo));

------------------
/ J

Okej, det är juh faktiskt ett sätt, men tror du det är det som gör det verkligen? Jag menar, det ska juh inte spela någon roll om man skriver
self.moveTo
eller
window.moveTo

och att runda av är juh inte heller så nödvändigt med tanke på att skrämupplösningar alltid är jämna och alltså blir det ändå inga decimaler?

------------------
Kallepocket

JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg

Jag menar, det ska juh inte spela någon roll om man skriver
self.moveTo
eller
window.moveTo

När detta ligger rakt upp och ner i ett scriptblock kan jag tänka mig att det finns en potentiell risk att olika webbläsare kan syfta "self" på fel objekt. Men det var mest för att eleminiera risken.

och att runda av är juh inte heller så nödvändigt med tanke på att skrämupplösningar alltid är jämna och alltså blir det ändå inga decimaler?

Visst, skärmens upplösning är ett jämnt antal pixlar. Men sedan drar du ifrån fönstrets storlek delat med 2. Där riskerar du att få ett decimaltal.

------------------
/ J

Jaadu.... Jag vet inte vad jag tänkte på där riktigt... du har såklart jätterätt i det där...
Andra brukar skylla på att de sitter och kodar på natten när de skriver sånt där, men jag antar att det inte går hem här riktigt...
det var hjärnsläpp helt enkelt.. ;)

Tack ska du ha!

------------------
Kallepocket

Genererad på 391 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb