Hur gör man för att visa en div i vänstra hörnet av webläsaren utan att diven försvinner när man scrollar fönstret?
Den ska scrollas med neråt. Många reklambanners beter sig så.
/ M :stud
8 svar · 532 visningar · startad av Mattias Nordin
Hur gör man för att visa en div i vänstra hörnet av webläsaren utan att diven försvinner när man scrollar fönstret?
Den ska scrollas med neråt. Många reklambanners beter sig så.
/ M :stud
Ja det är precis som alternativ nummer två jag vill ha det.
Det som jag inte förstår är att på dailyCoding sidan så fungerar exemplet med rutan i högra hörnet men om jag klipper och klistrar koden på sidan så fungerar det inte i samma webläsare.
Vad gör jag för fel eller vad är fel på hans kod?
För mig ligger alla rutor i övre vänstra hörnet utan att hänga med vid scrollning.
Jag använder mig av IE8
Svårt att säga vad som är fel om man inte ser koden.
Använder han något externt javascript som du inte fått med?
Bryter man ned koden så är det följande som fixerar divven men det fungerar ej i IE8.
<div style="position:fixed;">
<p>Always visible sample</p>
</div>
Hela koden från dailyCoding finns på denna testsida.
Fungerar bra i FireFox men inte i IE. Undrar fortfarande vad det är som gör att det fungerar på hans sida??!!¿¿
/ M
Bryter man ned koden så är det följande som fixerar divven men det fungerar ej i IE8.
<div style="position:fixed;"> <p>Always visible sample</p> </div>Hela koden från dailyCoding finns på denna testsida.
Fungerar bra i FireFox men inte i IE. Undrar fortfarande vad det är som gör att det fungerar på hans sida??!!¿¿
/ M
http://www.howtocreate.co.uk/fixedPosition.html hade ju en "fix" för IE
Ledtråd DOCTYPE... ;-)
Ahhh så dumt... detaljer... han har missat en sak. Följande doctype fungerar:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN">
<div style="position:fixed;">
<p>Always visible sample</p>
</div>
Provade först med:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
vilket inte fungerade.
Men fy fan vad jobbigt. Då ser andra saker ut som skit i IE8 medans i firefox så ser det perfekt ut....
Tack för hjälpen alla =)