alioooopMedlem sedan feb. 2008120 inlägg
hej
har funderat lite på hur man skulle kunna göra detta på bästa sätt...
har ett bokningssystem och vill att personerna som bokat en tid ska få en påminnelse via email autoutskickad en dag innan eller något sådant. Ungefär som folktandvården har.
är det bästa sättet att göra ett javascript som bara loopar igenom databasen en gång på dygn och skickar ut till alla som bokat eller finns det något bättre sätt att lösa dettA? =) är dock säkrare om man skriver det i applikationsformat men skulle vara smidigt om det var en webapplikation :)
MVH Alioooop
metalboyMedlem sedan jan. 2005870 inlägg
JavaScript kan varken skicka email eller kontakta en databas. Du behöver någon form av serverscript-lösning, t.ex. PHP, ASP eller JSP.
metalboy skrev:
JavaScript kan varken skicka email eller kontakta en databas. Du behöver någon form av serverscript-lösning, t.ex. PHP, ASP eller JSP.
joo vet detta =) men hade tänkt lösa detta med att javascriptet anropar en phpfil varje dag kl 12 eller något och phpfilen gör jobbet :) och javascriptet gör bara anropen i rätt tidpunkt men vet inte vad som skulle vara bättre, göra detta så eller göra allt i en javaapplet eller något annat programspråk :P
vad tror ni är bäst?
MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 528 inlägg
Det går fortfarande inte att lösa med javascript, du måste då ha filen öppen i en browser hela tiden, vilket är en fruktansvärt kass idé.
Om du ändå kör PHP, använd crontab.
Sök i PHP forumet efter cron, crontab, cronjob så hittar du massor med info. Hittar du inget du är nöjd med, sök på Google.
MickeA.com skrev:
Det går fortfarande inte att lösa med javascript, du måste då ha filen öppen i en browser hela tiden, vilket är en fruktansvärt kass idé.
Om du ändå kör PHP, använd crontab.
Sök i PHP forumet efter cron, crontab, cronjob så hittar du massor med info. Hittar du inget du är nöjd med, sök på Google.
joo det är dock sant :\
ååh det där verkar intressant :) men funkar det där bara på linux datorer eller funkar det med windowsservrar också? har en apache installerad på min windows dator :P
men börjar ändå fundera på om det kanke skulle vara smidigare om jag skrev en applikation i java eller något :P
Crontab finns inte på Windows... Har du sökt som jag sa? Du får kolla med ditt webbhotell vad som stöds och inte.
metalboyMedlem sedan jan. 2005870 inlägg
"Schemalagda aktiviteter" heter Windows motsvarighet till cronjob/crontab
metalboy skrev:
"Schemalagda aktiviteter" heter Windows motsvarighet till cronjob/crontab
joo men då kommer den väl autostarta ett fönster per gång den anropas när man sätter att den ska öppna phpfilen i webläsaren eller har jag fel?
kan isf vara jobbigt för servern efter x antal dagar :P
Sorry, skulle skriva "Crontab finns inte på Windows men var lite snabb.
Men du öppnar inte ett webbläsarfönster, utan du kör PHP CLI (PHP binären) som exekverar filen direkt. Men jag är osäker på om det går med Windows.
Skulle isf. vara något i stil med att du kör C:\PHP\php.exe tillsammans med något argument.
MickeA.com skrev:
Men du öppnar inte ett webbläsarfönster, utan du kör PHP CLI (PHP binären) som exekverar filen direkt. Men jag är osäker på om det går med Windows.
Skulle isf. vara något i stil med att du kör C:\PHP\php.exe tillsammans med något argument.
okej ska kolla upp det där tack iaf :)
ObbelixMedlem sedan okt. 2002257 inlägg
Gör en bat-fil som du schemalägger.
I bat-filen skriver du följande två rader som exempel:
c:\PHP\php.exe -f c:\www\script.php
exit
Du får ju ändra sökvägen till php.exe samt till ditt script.
När den körs kommer troligtvis kommandotolken upp men försvinner automatisk när scriptet körts klart eftersom "exit" är angivet.
Du kanske kan ändra vem som ska köra den schemalagda aktiviteten och på så sätt förhindra att kommandotolken syns under körning.