hypatiaMedlem sedan feb. 20016 388 inlägg Jag håller på att lära mig JavaScript nu, och vill göra ett mailformulär. När man klickar på "Skicka" ska det komma upp en ny sida med en bekräftelse på att mailet har gått iväg. Hittade lösningen på det på http://cgi.webforum.nu/wf/Forum1/HTML/000202.html.
Men nu till mitt problem. När jag klickar på "Skicka" kommer en alert-ruta upp som frågar om jag vill skicka formuläret via e-post. Om jag svarar "OK" så skickas det och jag får bekräftelsesidan, men om jag klickar på "Avbryt" kommer också bekräftelsesidan upp. Går det att fixa så att när jag klickar på "Avbryt" så avbryts verkligen allt också och jag kommer tillbaka till formulärsidan?
------------------
It is vain to do with more what can be done with less. (Ockham's Razor)
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Det finns en funktion som heter confirm som visar en ja/nej-dialog (som vi säger på fackspråk ;) ). Du skulle kunna göra så här...
function go(){
if(confirm("Är du sääääker på att du vill skicka?")){
// Ja, de vill skicka
} else {
// Nej, de vill inte skicka
}
}
------------------
God, root, what is difference? /Pitr
hypatiaMedlem sedan feb. 20016 388 inlägg Tack Spango! Det fungerade finfint!
Men går det att bli av med nästa ja/nej-dialog (blev det rätt nu?) som frågar om jag vill skicka formuläret med e-post? För fortfarande blir det så att om jag väljer "Avbryt" där så kommer sidan med bekräftelsen upp.
------------------
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Nja, det är inbyggt i browsern. Men det borde inte dyka upp om inte submit() anropas...
------------------
hypatiaMedlem sedan feb. 20016 388 inlägg Kan jag skicka formuläret med e-post utan att anropa submit?
------------------
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Nja... inte så att det skickas automagiskt. Överhuvudtaget är det här ingen vidare smidig lösning, eftersom det förutsätter att man har en mailklient kopplas till webbläsaren. Det är bättre (på de flesta vis, iaf) att använda något som körs på servern, t.ex. FormFixer.
------------------
hypatiaMedlem sedan feb. 20016 388 inlägg Tack för tipset om FormFixer! :D Det kände jag inte till. Man kan inte köra några scriptspråk alls på servern som jag använder, så den tjänsten verkar perfekt.
Måste ändå fixa till ett mailformulär för en kurs jag går i, men då skippar jag sidan med bekräftelsen där.
Tack för all hjälp!
------------------
[Redigerat av hypatia den 09 sep 2001]