bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg Hej alla glada!
Finns det något JavaScript eller någon annan lösning från utvecklarens håll att tvinga besökaren att öppna länkar i nya flikar om dennes webbläsare har stöd för det, men inte kryssat i att öppna externa länkar i nya flikar?
Och inga dumförklaringar nu kodpoliser, jag vet att det anses fult, men svara gärna i tråden om ni vet en lösning på det!
Tack och bock! :)
Efter lite googlande tror jag svaret helt enkelt är nej.
Du skulle kunna göra en fuling där du öppnar länken med target="_blank", jämför storleken på på det nya fönstret/tabben, kör window.close() om storlekarna är olika (med logiken att de troligen inte är en tabb i det fallet) och sedan öppnar sidan i samma fönster istället. Men det var nog in det du ville göra...
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg Tack för svaret!
Det var inte det jag ville göra. Det är en sida med massa bilder som ev. ska länkas till resp. hemsidor, men vi vill inte öppna ett nytt fönster för varje länk (en flik känns bättre) och vi vill inte att besökaren lämnar huvudsidan, så det får antingen bli inga länkar eller någon annan lösning.
Har funderat på någon shadowboxlösning, men det är inte så hett att öppna andra sidor i en sån heller.
ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg Men om du gör så att länkarna öppnas i ett nytt fönster så tror jag att de flesta webbläsare idag öppnar dem i en ny flik, som standard.
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg
erciz skrev:
Men om du gör så att länkarna öppnas i ett nytt fönster så tror jag att de flesta webbläsare idag öppnar dem i en ny flik, som standard.
Inte safari och det råkar killen som bestämmer ha :) stekt! ;)
Inte FF heller, med standardinställningar.