webForumDet fria alternativet

DHTML Scrollers - För å emot

10 svar · 325 visningar · startad av Jamppi

JamppiMedlem sedan apr. 2001307 inlägg

Kort och koncist, vilka är de största för och nackdelarna med DHTML scrollers, allas åsikter tack...

------------------
Världen är en tragedi för de som känner... Men en komedi för de som tänker...

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

visst, det kan vara snyggt.

men jag kan inte använda scrollhjulen på mina möss. jag älskar scrollhjul, och hatar dhml-scrollers.

visa mig en dhtml-scroller där mitt hjul funkar, så blir jag omvänd.

------------------
can i borrow your goat?

ProbyteMedlem sedan maj 200174 inlägg

Hehe.. denna tråden kommer väcka åsikter det vill jag lova. Finns en del (har jag märkt av egen erfarenhet) som är grymt emot dhtml-scrollers av ngn anledning. Jag har absolut inget ont mot att vissa tycker så utan respekterar det. Vad jag nu skulle vilja veta är orsakerna till varför motståndarna just är motståndare till dhtml-scrollers. Som Ni förstår gillar jag själv dhtml-scrolls då dom ger oss webbdesigners mera frihet i just designandet samt vad det gäller funktionallitet.

------------------
mattias :: www

Jag skulle juh gärna använda scrollers men det verkar finnas en (stor)minoritet som är emot dem. Varför? Tja, scrollingen är ju någonting, men det skulle nog inte döda en om man skulle vara tvungen att klicka, eller?

Kompabilitet är väl också något, men eftersom sidan som jag tänkte göra ändå inte skulle fungera i NS så spelar det ingen roll...

Åsikter folk, åsikter!

------------------

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 282 inlägg

Min mus har en funktion som jag ofta använder. Knappen som sitter alldeles vid min tumme kan, om den blir nedtryckt, automagiskt scrolla dokument genom att man rör musen. Sådant, samt scrollhjul, funkar inte med DHTML-scrollers. Inte heller funkar de där usla sakerna om jag stänger av Javascript-stödet eller om personen som skapat scrollern är en komplett idiot och inte inser att NS4, Opera och Mozilla är tre helt olika saker.

------------------
Även seriemördare är människor. http://www.choppingblock.org/
Absolut bästa episoden: http://www.choppingblock.org/d/20000925.html

Web-TorMedlem sedan nov. 200011 794 inlägg

Kan det inte vara så att de olika typerna av scroll passar på olika sidor?

Jag tycker att det är OK med DHTML-scroll på "designsidor" som bara är gjorda för att vara snygga och inte har sy mycket riktigt innehåll.
På "faktasidor" däremot så vill jag ha vanlig scroll. På företags, myndigheters och tidningars sidor t.ex. :)

------------------
/Tor
www.tor.nu

KoplikMedlem sedan juli 2001826 inlägg

Nä, jag är inte mycket för dom heller.
Ofta slö scrolling och ingen scrollbar-grej som man kan flytta upp och ner som man vill för att snabba upp scrollingen.

När jag hittar en sida som är komplett som standard-scrollern är så är det helt ok! Men det är sällan folk lägger ner så mycket arbete på den. Eller har inte kompetensen till det.
Jag har sett 1 dhtml-scroller som var bra! 1 av 1000...

Det säger en del ;)

------------------
Say hello to my stinky little friend!

Koplik: Kanske du skulle kunna dela med dig av din visdom, vart såg du den scrollern?

Web-Tor: Verkar vettigast hitintills

Chainsaw: Varför skulle du vilja stänga av Javascript-stödet om du surfar på design sidor?

------------------

beikerMedlem sedan juli 200185 inlägg

Jag gillar faktiskt inte heller dhtml-scrollers, av samma anledning som de flesta här som inte gillar det. Jag tycker att det ska användas sparsamt.

Det är roligare att göra scrollen än att behöva använda den på nån site. Ofta får man ju inte bestämma själv om det ska va en scroller eller inte, i vissa lägen avråder jag bestämt men när ett projekt redan är insålt till kund och dom defenitivt MÅSTE ha en scroll så är det inte så mycket att göra.

Har även gjort en fungerande cross-browserscroll med scrollbar, men jag håller med... men som användare vill ju använda scrollhjulet.

/beiker

KoplikMedlem sedan juli 2001826 inlägg

Jag skulle gärna vilja visa dig sidan Jamppi...

Men jag letade igenom alla mina favoriter och hittade inte länken...
Det var något riktigt proffs som hade mixtrat lite, kommer dock inte ihåg hur jag hittade dit...

Ifall jag stöter på den så ska jag posta den här!
Lovar! :)

------------------
Say hello to my stinky little friend!

spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg

Chainsaw: Varför skulle du vilja stänga av Javascript-stödet om du surfar på design sidor?

Han kanske hade surfat porr innan och glömt stänga på js-stödet? ;) Vad har det ens med saken att göra?
F.ö. bygger jag ut @nders svar. När du visar mig en dhtml-scroll där jag kan rulla med mushjul, piltangenter, page up/down och home- och end-knapparna (som funkar i alla webbläsare), så lovar jag att inte klaga.

------------------
The mud can make you prisoner, the plains can make you dry,
the snow can burn your eye but only people make you cry...

Genererad på 382 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb