OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Jag vill ha en popup som meddelar användaren om att han har insertat mindre än tre tecken (om han har det givetvis :)) och om han trycker på Ok, så submitas formuläret och om han trycker på avbryt.. ja, typ return false..
Men jag får det inte att funka som jag vill...
if(document.Form.search_1.length != 3) {confirm("Du har valt enbart tre tecken, ditt ägg."); return false; }
------------------
I have comed to take what is rightfully mine. Existence in eternity. And all i need is your creditcard number. | Existence
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg Du har glömt det lilla nyckelordet value, samt att du kollar om längden != 3 och inte < 3.
<form onSubmit="if(document.forms[0].foo.value.length<3){ return confirm('Du har anget mindre än 3 tecken, ok att forsätta?'); }else{ return true; };">
<input type="text" name="foo">
------------------
/ J
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Tack för svaret!
Men jag vill inte att den skall aktiveras i formtaggen, jag vill köra en return till scriptet i head:en.. ser det fortfarande likadant ut syntaxmässigt? Förutom <script> grejerna då givetvis.. :)
------------------
I have comed to take what is rightfully mine. Existence in eternity. And all i need is your creditcard number. | Existence
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg En grej till..
om jag klickar på OK så kommer samma ruta upp igen, direkt efter och jag måste trycka OK igen.
:q
------------------
[Redigerat av OveRRidE den 22 aug 2001]
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg
Men jag vill inte att den skall aktiveras i formtaggen, jag vill köra en return till scriptet i head:en.. ser det fortfarande likadant ut syntaxmässigt?
Ja, det ser likadant ut. En funktion kan alltså se ut så här;
function checkIt(){
if(document.forms[0].foo.value.length<3){
return confirm('Du har anget mindre än 3 tecken, ok att forsätta?');
}else{
return true;
};
Det som händer är alltså att om fältet innehåller mindre än 3 tecken så kommer en fråga om man verkligen vill fortsätta. 3 eller fler tecken kommer ingen fråga. Ja på frågan eller om fältet innehåller fler än 2 tecken (3 eller mer) returnerar true, nej på frågan returnerar false. Det var så du ville ha det?
om jag klickar på OK så kommer samma ruta upp igen, direkt efter och jag måste trycka OK igen.
Då har du nog anropat scriptsnutten från fler ställen. 1 confirm-sats = 1 fråga :)
------------------
/ J
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Det var välbeskrivet :)
En del kan jag, men inte allt ;)
tack.
------------------