Okej, jag är ute efter en enkel rullgardin som har 3 rullgardiner bredvid varandra och som sökmotorerna gillar.
Dom ska vara beroende av varandra. Dvs om varje rullgardin har 2 sidor så så ska det finns följande alt:
Rullgardin:1 - A,B
Rullgardin:2 - C,D
Rullgardin:3 - E,F
ace
acf
ade
adf
osv
Tex på upplägg jag vill ha:
Jag ska visa bilder:
Första väljer man:
Naturbilder
Bilbilder
Havsbilder
Sen väljer man:
Små bilder
Stora bilder
Jätte stora bilder
Sen väljer man:
Vanliga
Pixlad
Svartvit
Man ska tex kunna välja Bilbilder > Små bilder > Svartvit och då få upp bilder som stämmer in. Sen kunna byta ena av dom och så återigen få fram det jag är ute efter.
Gärna med en "ok" knapp när man valt alternativ.
..hoppas ni fattar vad jag är ute efter trots min luddiga förklaring. :)
Tack på förhand.
För dåligt ställd fråga? :)
Får skylla på att jag inte riktigt vet vad jag frågar efter, hehe.
joserMedlem sedan mars 20021 152 inlägg
skillrookie skrev:
...
Man ska tex kunna välja Bilbilder > Små bilder > Svartvit och då få upp bilder som stämmer in. Sen kunna byta ena av dom och så återigen få fram det jag är ute efter.
Gärna med en "ok" knapp när man valt alternativ.
Här är det oklart. Innan lät det som en slags dropdown meny, nu verkar det som att man klickar fram olika alternativ efter varandra. En bild som visar hur det ser ut när man är framme vid ok-knappen skulle hjälpa.
Vore kanske bra om du kunde hitta olika sajter som har något liknade det du är ute efter, och hänvisa till de bitar som stämmer som exempel.
joser skrev:
Här är det oklart. Innan lät det som en slags dropdown meny, nu verkar det som att man klickar fram olika alternativ efter varandra. En bild som visar hur det ser ut när man är framme vid ok-knappen skulle hjälpa.
Vore kanske bra om du kunde hitta olika sajter som har något liknade det du är ute efter, och hänvisa till de bitar som stämmer som exempel.
Ett exempel är blocket.se och tex bilar.
Säg att man skulle göra en väldigt förenklad version av blocket. (vet inte hur sidan fungerar nu) Där Bilar är startsidan (index.html) och då har man lagt upp alla bilar där på (index.html). Sen kommer pris och där väljer man tex bilar för 5000kr och trycker "sök/ok" och då har man lagt in alla bilar för 5000kr på (pris-5000.html) sen kan vidare välja årsmodell och då ta man tex bilar från 1997 men har kvar 5000kr och då har man en (pris-5000-fran-97.html) som man lagt upp alla bilar som kostar 5000kr och är från 1997.
Och då vill jag alltså ha 3 rullgardiner bredvid varandra som är beroende av varandra. Antingen att den laddar om så fort man ändringar på någon av rullgardinerna eller att man måste trycka "sök/ok".
Det går att ta vilket exempel som helst på blocket.se. Först väljer man kategori. (tex bygg & trädgård) Sen län/angränsande län/hela Sverige. Sen produkttyper. Där är 3 alternativ och en sök knapp. Precis som jag vill ha det. :)
Målet är alltså att lätt sortera bland bilder i 3 rullgardiner med olika många alternativ i rullgardinerna där man tex kan välja Bilbilder > Små bilder > Svarvita och då har jag alltså lagt in bilbilder-sma-bilder-svarvita.html eller hur man nu gör? kanske blir det en domän.se/bilbilder/sma-bilder/svarvita/ ?
1. Hoppas jag får fram vad jag är ute efter för resultat till slut.
2. Hur bygger jag rullgardinen och hur bygger jag dom olika sidorna så enkelt som möjligt. Alltså är det bilbilder-sma-bilder-svarvita.html eller domän.se/bilbilder/sma-bilder/svarvita/ eller hur fungerar det? Blocket har ju ca 44 900 000 sidor så dom lär inte jobba så rookie som jag vill ha det. :)
Hoppas man förstår något av mitt försök till förklaring. :)
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg
skillrookie skrev:
Okej, jag är ute efter en enkel rullgardin som har 3 rullgardiner bredvid varandra och som sökmotorerna gillar.
Dom ska vara beroende av varandra. Dvs om varje rullgardin har 2 sidor så så ska det finns följande alt:
Det beror lite på hur många alternativ som finns. Har du tusentals filer som du användaren ska kunna välja bland så bör du använda någon slags databas som t.ex. MySQL och ha sidan kodad i php.
Har du ett fåtal filer som du kan/orkar skriva in manuellt så kan det räcka med javascript.
Alltså: Hur många filer ska användaren kunna välja på?
Tyvärr kan jag inte MySQL och php så jag får nog börja med det enklaste sättet där jag får lägga in allt manuellt. (kan ju knappt de :p )
Jag vet inte riktigt hur många olika bilder(+lite text till varje bild) det till slut blir.
Men skulle tippa på ca 20-30 alternativ i varje rullgardin. Det blir ju ett x-antal olika kombinationer. :)
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg Har ingen aning om hur man gör, men hittade en gammal tutorial:
http://www.trans4mind.com/personal_development/JavaScript/tripleMenu.htm
Det finns säkert fler.
Danne V skrev:
Har ingen aning om hur man gör, men hittade en gammal tutorial:
http://www.trans4mind.com/personal_development/JavaScript/tripleMenu.htm
Det finns säkert fler.
Tack!
Väldigt nära det jag är ute efter nu! :)
Ska prova den lite nu men jag tror att det som är fel är att alternativen i mitten och till höger ändras efter den första. Sen att det enbart är den sista rullgardinen som skickar vidare. Jag vill alltså att vart man än är ska kunna ändra enbart en av dom och då kommer en ny sida fram.
Men som sagt..ska titta lite på den och prova. Men kommentera gärna här om ni kommer på något. :)
Exempel på vad jag är ute efter:
Alla bilder > Alla färger > Alla effekter = domän.se
Bilder Ute > Alla färger > Svartvita = domän.se/en-sida-där-jag-lagt-alla-bilder-som-är-svartvita-och-är-tagna-ute-och-har-alla-färger.html
:D Hehe..
Förstår ni vad jag är ute efter då?
Sen när man är på den sidan så kan man snabbt ändra till gröna och då ändras sidan till Alla bilder > Gröna > Svarvita och den sidan där jag lagt upp bilderna som stämmer med dessa värden visas då.
Har försökt hittat någon lösning på det här i ett dygn nu utan framgång. Verkar vara väldigt några som vet också. Kanske inte så vanligt att vilja ha en sån här lösning?
Ingen som har någon ide på hur man skulle kunna lösa detta? :bire
Nu börjar det närma sig va?
http://javascript.internet.com/navigation/combined-menu.html
Det är något sånt där jag är ute efter?
Svårt som bara den när man letar efter en meny som man inte riktigt vet hur den fungerar. :P
Edit: Kan det heta "Combined Menu" det jag är ute efter?
Anledningen till brist på svar är nog inte att folk inte kan lösa det - för det är en hel massa personer här som kan - utan snarare att det du vill göra inte är så klockrent att göra manuellt :)
Som tidigare föreslagits är det bättre att lösa med serverspråk och databas. Men jag hade tråkigt ikväll, så här kommer en javascriptvariant (helt ostylad, Times new roman FTW!).
Att lösningen faktiskt kräver att man har javascript igång är egentligen inte att rekommendera, sen ville du att den skulle vara snäll mot sökmotorer och det kan den inte heller anses vara (snarare direkt elak faktiskt), men den gör ungefär det du vill (tror jag) under rätt förutsättningar :)
<!doctype html>
<html lang="sv">
<head>
<meta charset="utf-8">
<title>Bildväljare</title>
<script src="http://jqueryjs.googlecode.com/files/jquery-1.3.2.min.js"></script>
<script>
function visaBilder()
{
var sokvag = $("#motiv :selected").val() + "_" + $("#format :selected").val() + "_" + $("#typ :selected").val() + ".htm";
$("#images").html("<p>Laddar...</p>").load(sokvag, "", function(responseText, textStatus, req) {
if (textStatus == "error") {
$("#images").html("<p>Något gick snett...</p>");
}
});
return false;
}
function visaKombinationer()
{
var kombinationer = "<ul>";
$("#motiv option").each(function(i) {
var del1 = $(this).val();
$("#format option").each(function(j) {
var del2 = $(this).val();
$("#typ option").each(function(k) {
var del3 = $(this).val();
kombinationer += "<li>" + del1 + "_" + del2 + "_" + del3 + ".htm</li>";
});
});
});
kombinationer += "</ul>";
$("#images").html(kombinationer);
}
</script>
</head>
<body>
<form action="" method="get" accept-charset="utf-8" onsubmit="return visaBilder();">
<fieldset>
<legend>Bilder</legend>
<div>
<label for="motiv">Motiv</label>
<select id="motiv" name="motiv">
<option value="alla">Alla</option>
<option value="naturbilder">Naturbilder</option>
<option value="bilbilder">Bilbilder</option>
<option value="havsbilder">Havsbilder</option>
</select>
</div>
<div>
<label for="format">Format</label>
<select id="format" name="format">
<option value="sma-bilder">Små bilder</option>
<option value="stora-bilder">Stora bilder</option>
<option value="jattestora-bilder">Jättestora bilder</option>
</select>
</div>
<div>
<label for="typ">Typ</label>
<select id="typ" name="typ">
<option value="vanliga">Vanliga</option>
<option value="pixlade">Pixlade</option>
<option value="svartvita">Svartvita</option>
</select>
</div>
<div>
<input type="submit" value="Visa bilder">
<input type="button" value="Kombinationer" onclick="visaKombinationer();">
</div>
</fieldset>
</form>
<div id="images"></div>
</body>
</html>
Knappen "Kombinationer" fick du med på köpet för att se hur svinigt många sidor du kommer behöva skapa ;)
Jag har inte vågat testa den med 20-30 kombinationer per lista. Det får du roa dig med själv. Och sen kan du lära dig PHP, för det går nog snabbare än att skapa upp allt manuellt, hehe.
Missade de här! Stort tack jawbreaker! Ska prova det här nu! :)
PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg Eftersom frågan är mer relaterad till JavaScript så flyttar jag över tråden dit.