webForumDet fria alternativet

<script> taggen: använda src och variabler

2 svar · 277 visningar · startad av haider

haiderMedlem sedan jan. 2003988 inlägg

Hej,

Jag undrar om man kan nyttja den källkod som man länkar in genom src i script-taggen samt den kod som finns inom script-taggen. I vilken ordning körs koden i så fall?

För jag har en variabel inblandad och jag vill kunna speca den lokalt i varje fil, medan scriptens merpart länkas in genom src

Så här ser koden ut:

var extra_cost='<!--value:extra_cost-->';
var sh_category='<!--value:sh_category-->'
	if (extra_cost!='0,00'){
	document.write("(Varav " + extra_cost + " kr f&ouml;r " + sh_category")")
	}

Där det finns <!-- ... --> ersätts av värden med hjälp av ett perl script.
Jag tänkte att det vore bra att slippa ha hela if-satsen i sidan utan den vill jag spara externt, medan variablarna måste anges inne i sidan där scriptet måste köras.
Kan jag alltså skriva något i still med:

<script language="javascript" src="fil.js">
var ...
</script>

Men som sagt, så undrar jag i vilken ordning de läses. Eller måste jag kanske skapa en procedure som jag anropar strax efter att variablerna specificerats?

nitro2k01Medlem sedan aug. 20037 630 inlägg

För det första kan du inte ange kod inuti en script-tagg som har ett src-attribut - du måste ha en separat script-tagg för inline-koden. Om du skriver ut något med document.write så måste variablerna sättas innan. Har du istället en funktion som inte anropas förrän window.onload så kvittar ordningen, men då kan du inte använda document.write längre.
Men den stora frågan jag ställer mig är, varför tusan ska du skriva ut sakerna med Javascript? Varför inte direkt i Perl?

haiderMedlem sedan jan. 2003988 inlägg

Tackar för svaret, då vet jag att koden inne i script-taggen ignoreras så länge man har ett src-attibut-

Svaret på din fråga är att jag känner att jag har bättre kontroll pga ännu klenare färdigheter inom perl än javascript.
Nu har jag slopat en del av dessa document.write och flyttat över dem till perl, men just den här är lite knepig och tänkte att jag likaväl kan ha kvar den som javascript.
Rent principiellt ska man väl sköta utskrift av värden genom serverside antar jag.

Genererad på 374 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb