Håller på med ett litet bildvisnings script (fortfarande)...
I scriptet ingår det att den skall uppdatera en listrutas olika val. Alltså texten som visar vad fotografierna heter. Detta görs i en loop som loppar igenom så många gånger som det finns foton i denna serien. Så här ser den ut:
document.form.fotoNo.length = nooffotos; //sätter antalet foton i fotoNo (select komponenten)....
for(i=0; i\<nooffotos; i++)
{
fotografier \= new Image();
fotografier.src = path + "thumb" + (i+1) + ".jpg";
document.form.fotoNo.text= "Foto "+(i+1); //sätter text i fotoVal rutan
}
Den första raden sätter hur många laternativ som det skall finnas för listrutan sedan kommer loopen (som inte är allt för avancerad). Resultatet skall alltså vara att listrutan skall innehålla texten "Foto 1" "Foto 2"...
Detta funkar i IE men i NE så får jag felet att "Document.form has no properties". Slog upp detta i en Javascript bok som jag har men den säger att värdena för en listruta är både läs och skrivbara i både NE och IE.
Någon som vet varför det inte funkar?
Hela sidan finns att beskåda på http://home.bip.net/fredrikskoldheimer/testproblem2/test.htm
------------------
hmm.. äh det får stå så här tills jag kommer på nått bättre...
Jo... efter en stunds dribblande så har jag kanske kommit på vad problemet är.
Om jag flyttar formuläret "form" så den inte ligger i ett lager så verkar det som att det ovanstående fungerar. Nu är alltså frågan om hur man kan ändra och, för den delen även, läsa av ett formulär som ligger i ett lager?
Det måste väl någon veta? *snyft*
------------------
KoplikMedlem sedan juli 20011 129 inlägg En brainstormare...
Jag tror inte det fungerar och du har säkert provat det...
Men för att få ett inlägg till i min "Totala inlägg" så skulle jag testa med.
document.all.[lagrets namn].[formulärets namn].[listrutans namn].value = Värdet!;
------------------
Jag har en vit hund, eller är det en isbjörn?
Sant =)
Har redan provat det...
Har även provat: document.layers[0].[formulärets namn].[listrutans namn].value = Värdet!;
------------------
JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg document.all. är ie-specifikt
document.layers[]. är ns-specifikt, så det är det du ska använda. Är du säker på att lagret är layers[0]? du kan även använda layers['lagernamn'] om du vill.
Det kan vara ett problem att formuläret heter form, med det är jag inte säker på... Testa! :)
*suck*!!! Att detta skall vara så svårt?!
Jag ändrade formulärets namn till formular (Du har rätt i att det är nog dumt att döpa det till "form"). Lagret som formuläret ligger i heter knappar.
Dessa har jag provat:
document.layers['knappar'].forms['formular'].fotoNo.text= "Foto "+(i+1);
document.layers[0].forms[0].fotoNo.text= "Foto "+(i+1);
document.knappar.formular.fotoNo.text= "Foto "+(i+1);
Inget av det fungerar i NE men allt funkar i IE.
Sidan ligger ute på http://home.bip.net/fredrikskoldheimer/testproblem2/test.htm
Blir jättetacksam om någon lyckas knäcka detta! Eller komma på ett smart sätt att skriva om funktionen "loadFotos" så den funkar i både NE och IE...
Vill också tacka för all hjälp hitils...
------------------
man ska av nån anledning lägga till ett extra 'document' innan formulärets namn!
(document.myLayer.document.layerForm.myText.value);
eller som min rumskompis uttryckte det:
- härlig netscape logik.
------------------
"In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad idea." [Douglas Adams]
[Redigerat av tjejmedhund den 09 aug 2001]
KoplikMedlem sedan juli 20011 129 inlägg Funkar det verkligen? *nyfiken* :)
------------------
Vilken tid äter man middag?
fungerar upp till Netscape 4.7
inte i Netscape 6 : (
inte i Explorer heller, så man får ha två olika versioner
------------------
"In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad idea." [Douglas Adams]
Hon ä för go den där "Tjejmedhund".. Snygg med har jag hört =)
Jo visst funkar det i NE 4.7
Hur har NE tänkt att man skall kunna lista ut det? Inte direkt logiskt!
Nu börjar man ju undra hur det skall se ut för att det skall fungera i NE6???
Någon som vet det?
------------------