webForumDet fria alternativet

Javascript i HTML mail.

4 svar · 535 visningar · startad av haider

haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg

Kan man använda javascript i HTML mail och om ja, finns det begräsningar?
Borde kanske testa först, men jag skulle kanske inte märka av begränsningar eller annat som råder utan min vetskap.

Något sådant hade jag tänkt att använda

<script language="javascript">
var reduce_vat='<!--value:tax_reduction-->';

if (reduce_vat!='0,00'){
document.write("<tr ><td colspan=\"4\" >Tax free VAT-reduction</td><td width=\"140\" ><div align=\"right\"><!--value:tax_reduction--></div></td></tr>")
}
</script>

<!--value:tax_reduction--> är något som ett perl script kommer att ersätta med ett värde som antingen är 0,00 eller något annat.

ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg

Vet faktiskt inte om det går, men jag tror inte det. Det som du försöker göra kan du väl lika gärna göra på serversidan med nåt script, kanske Perl som du skriver om. Det känns väldigt dumt att göra en sån sak på klientsidan.

Personligen skulle jag inte vilja ha HTML ens i mina mail. Ska du skicka en faktura så rekommenderar jag att du genererar en PDF-fil och bifogar ditt mail.

Men HTML börjar bli allt vanligare. Vänder vi på det så finns det säkert de som inte vill/kan ha PDF i mailboxen. Kan, kan man, men i sämsta fall måste man spara undan och öppna separat (ja, jag vet att det i bästa fall går att läs PDFen direkt i mailklienten, men i sämsta fall kan PDF vara jobbig). Jag vill inte mena att jag vill utesluta PDF, men att komplettera en mailbekräftelse med ett HTML mail är inte helt fel enligt mig. Dessutom bygger systemet på att den även skickar ett textbaserat mail för de klienter som inte läser HTML eller där användaren har stängt av HTML.

Hmm, apropå att stänga av. Ska undersöka vad man kan göra i Outlook vad gäller HTML - där kanske det framgår vad som går i bästa fall.

Men om någon annan vet något om javascript, så säg gärna till.

Ska undersöka om man inte kan lösa det mer perl direkt på serversidan. Det vore så klart bäst.

robochimpMedlem sedan nov. 20091 inlägg

javascript i HTML mail fungerar inte. Glöm det helt och hållet. Per default så spärrar i princip alla mailklienter allt vad script heter av säkerhetsskäl. Jag skulle nog genererat html mailet på serversidan, gör allt som krävs där och skicka sedan ett färdiggenererat HTML mail till klilenten. om du verkligen måste ha dynamisk info i mailet finns RSS till bild konvertering som kan funka för att uppdatera enkel info i mail.

Tack för din reflektion.
Jag kommer att lösa det från serversidan och skicka mailet formaterat som jag vill ha det.

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)