Jag kodar ett litet spel i JavaScript. Tänkte skicka resultatet från spelet med AJAX till servern för att göra en highscore-lista. Men hur gör jag det säkert? dvs så svårt som möjligt att bara hitta på ett resultat och skicka det till servern?
Kan ju alltid göra en PHP-Session, men det är ju ändå ganska enkelt att skicka ett falskt resultat om man kan programmera?
Precis. Vill du att det ska vara säkert måste servern hålla i tyglarna. Exempel: Servern generar en slumpad bana, skickar den till klienten och loggar starttiden. Klienten skickar tillbaka spelarens rörelser. Servern kontrollerar att rörelserna är giltiga och noterar sluttiden.
Hm. Det låter vettigt men problemet i mitt fall är att det inte är ett så värst komplicerat spel. Jag har valt att göra en Tetris-klon. Sen är det ju ingen kommunikation mellan servern och klienten eftersom spelet är i JavaScript och allt tankas på en gång. Det enda jag skulle kunna göra är att slumpa nån sekvens av figurer på servern, men det känns sådär.
Tanken var att när spelaren får game over så POST:ar jag poängsumman till servern (förmodligen PHP) tillsammans med PHP-SESSIONen. Men grejjen är att det är löjligt enkelt att fuska isåfall, bara att skaffa en SESSION och sen göra ett eget POST-formulär med en poängsumma :( Finns det nåt jag kan göra för att snäppa upp säkerheten eller är det hopplöst?
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2