webForumDet fria alternativet

Refresha frames automatiskt

6 svar · 171 visningar · startad av annesophie

annesophieMedlem sedan juni 20011 182 inlägg

Hej,

Jag har ett formulär som finns i ett popupfönster (det var tvunget så tyvärr)...när användaren klickar på "OK" skickas dom till en Insert into / "tack" sida.

Jag skulle behöva en funktion som OnSubmit av formuläret (eller On något iallafall) refreshar framen (ProTvaA) där inläggen (dom som alltså görs med formuläret) samlas. Så att när användaren sedan stänger popupfönstret direkt kan se att hans/hennes inlägg ligger där ibland de andra...

Nu är det så att målgruppen för sidan jag jobbar på inte är så datorvan (så tror vi iallafall)...och det är därför dom antagligen inte fattar att dom behöver refresha sidan eller framen för att se sitt inlägg = problem för moí! ;^)

Nån som har nåt förslag på hur detta skulle kunnas göras på ett snyggt och piffigt sätt??

Jag gissar att det kan göras med JavaScript...men precis hur vet jag alltså inte... Ledtrådar?!?

*hoppas hoppas hoppas*

MvH

/A

PS) Kan man automatiskt stänga popupfönster med javascript...typ efter att "tack meddelandet" (i mitt fall) har visats i ett visst antal sekunder??? *nyfiken*

JonMedlem sedan juli 20011 126 inlägg

Tja.

Fråga 1 borde vara nåt i stil med:
window.opener.frames['framenamn'].location.reload();

Har inte provat det dock... Du kanske får exprimentera lite.

Fråga 2:
Jaadå...
setTimeout("window.close()", 10000);

10000 milisekunder = 10 sekunder

OK tack :^) men....

Den översta grejen...vart lägger jag den??? På "tack sidan" eller? *förvirrad*...och isåfall lägger jag den så mellan head taggarna?

Ni för ursäkta men jag vet verkligen nada om JavaScript *ler förläget*

MvH

/A

Det beror sig lite på... Ett bra ställe skulle kunna vara i BODY tagen:
<Body OnLoad="setTimeout('window.close()', 10000);">

Då stängs sidan 10 sekunder efter det att den har laddats...

Jo den funkar!!!

men jag menade det andra scriptet *ler*...det som refreshar framen...det får jag F-N inte att funka *drar i mitt hår* Vart ska det ligga!!!!!!!

Snääääääääääääälla Jon - HELP!!!!

MvH

/A

Aha... Det viktiga är att refreshen görs efter att du har uppdaterat databasen (Tacksidan). Du kan lägga scriptet direkt efter. Typ avsluta asp-taggar, lägg javascriptet.

<%
'Aspkod där du din gör insert
%>
<Script language="javascript">
//Refresh-Kod
</Script>

aaaaaaaah TACK!

;^D

Genererad på 391 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb