Daniel78Medlem sedan jan. 2001199 inlägg
Jag har placerat denna kod i BODY- taggen
onload="window.print();"
och denna fungerar tillsammans med IE5 men i en IE4 browser händer absolut ingenting, jag har för mig att IE4 stödjer "OnLoad". Är det någon som vet hur man fixar en automatisk utskrift i just IE4?
[Redigerat av Daniel78 den 11 jul 2001]
[Redigerat av Daniel78 den 11 jul 2001]
JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg
Prova att lägga in detta i head;
<script language="JavaScript">
function docprint() {
if (navigator.appVersion.indexOf('MSIE 4')>-1) {
document.body.insertAdjacentHTML("beforeEnd", "<object id='PrHandle' width=0 height=0 classid='CLSID:8856F961-340A-11D0-A96B-00C04FD705A2'></object>");
PrHandle.ExecWB(6,2);
} else {
window.print();
}
}
</script>
och sen använder du istället; onload="docprint();"
------------------
/ J
Nej, tyvärr. Jag får ett skript fel i ditt skript, men kan ej se vad som skulle vara felet.
Det enda som jag ser är att document.body.insertAdjacentHTML...osv till och med </object>"); skall vara på en rad. Annars fungerar det när jag testar. Har du en länk till sidan är det enklare att kolla.
------------------
/ J
Tack för all hjälp, har nu testat lite och kommit fram till att det har med att filen ligger inuti ett frame som ställer till problem "Skriptfel.." i IE4. Kör man filen "själv" så fungerar det, så skriptet är där inget fel på men kan man anpassa det så att det fungerar tillsammans med frames? Kan tyvärr inte ge dig någon adress till sidan eftersom den tillhör ett intranät.
Istället för window.print(); kan du använda parent.foo.print(); där foo är framenamnet om du vill printa en frame från en annan parrallell frame. IE-varianten vete katten, kan bli problem eftersom du skriver objekt-koden till dokumentet. Försöker du göra det från en annan frame får du säkert ett felmeddelande om att du inte har rätt att göra det.
IE 5 och senare som kan använda window.print() verkar dessutom strunta i att man pekar på en annan frame. Antagligen eftersom utskriftsrutinen är anpassad för IE där du ifrån utskriftsdialogrutan kan tala om vilken frame (eller alla) du vill skriva ut.
------------------
/ J