webForumDet fria alternativet

Avancerad Alert-box??

12 svar · 320 visningar · startad av AndreasC

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Jag vet inte hur jag ska lösa detta. På min första sida så har jag ett meddelande som ska visas. Jag vill att man ska kunna redigera detta meddelande som tex textfärg och liknande. Detta går ju inte göra i en vanlig alert-box så jag simulerade helt enkelt en genom att lägga in en bild av en alertbox som en bakgrundsbild i ett lager som jag sedan lade texten ovanpå.

Nu kan man ju redigera texten och så men det funkar inte så bra i Netscape och Opera. Enklare skulle vara om det fanns något script för en alert-box som man dessutom kunde redigera texten i, viktigast är att kunna ha radbrytningar i texten. Finns det någon sådan alert-box?

Tillägg: Viktigt är att man också ska kunna ha länkar i den.

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg

Förstår inte riktigt vad du menar med alertbox-historien, men... Varför inte bara skriva meddelandet i samma stil som dina övriga sidor, och lägga utseendet som en CSS-mall? Gör inte nybörjarmisstaget att döpa stilarna till "black", "blueLink" och liknande. Kalla dom för "contents", "navigationLink" och liknande. Genom att göra en snabb ändring i CSS-filen har du förändrat hela sidans utseende.

------------------
Överraska din chef: kom till jobbet i tid idag.

Jag vet inte om det är den rätta lösningen i det här fallet. Jag vill försöka att inte ha mer information på sidan som det är nu.

Jag skulle istället vilja ha en vanlig systemalert med ett meddelande som poppar upp med en ok-knapp. Detta är ju relativt lätt att göra men då kan man ju inte ställa in layouten på texten. Bara en sådan enkel sak som en helt vanlig radbrytning fungerar ju inte.

Hoppas du förstår vad jag menar, jag anar att det inte går att fixa detta men man måste ju kolla ifall man inte kan det själv.

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Bara en sådan enkel sak som en helt vanlig radbrytning fungerar ju inte.

johorrå!

alert('blah!\n\ndet är liksom två radbrytningar här, va!');

------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
can i borrow your goat?
</A>

Tack för det @anders. Det visste jag faktiskt inte. Man lär sig något nytt varje dag. Du vet möjligtvis inte om det går att fixa länkar och bilder också. Jag skulle vilja ha en liten bild i början av varje ny rad om det är möjligt, men viktigast är att man kan ha länkar.

Jag menar, vad finns det för olika kommandon som man kan använda sig av förutom \n? Finns det någon översikt över alla kommandon som kan användas?

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Nja... länkar kan du glömma, bilder likaså.
\t ger tabb
\n ger radbyte

Men varför inte göra en helt egen i ett lager med bilder & länkar som du döljer normalt men gör synligt när det ska "poppas upp". Borde kunna få den att se ut som en systemgrej... vad det nu ska vara bra för. Sånt är ju annars bara irreterande.

------------------
Ancilla, face mea laganum!

Jag har ett meddelande som jag vill att alla användare ska se, vare sig det är irriterande eller inte. Jag har testat det där med att simulera en systemalert med ett lager men jag kan inte få det att fungera i Netscape och Opera. Jag gör visserligen siten enbart för explorer men jag vill att åtminstonde första sidan ska fungera felfritt i alla webläsare, det får alltså inte vara några konstigheter där.

Det ända jag skulle önska är att kunna göra viss text fet. Går detta? Det där med bilder och länkar vet jag inte hur jag ska göra med än men jag struntar i det så länge.

Men alertboxar ser ju olika ut i olika browsers. Är det inte lättare att anpassa ett lager till att fungera i alla bläddrare och på så vis få det exakt som du vill ha det?

------------------

Ja, kanske det men då måste jag ta reda på hur jag ska få det att se lika dant ut i alla browsers. Jag hade som jag redan har sagt ett lager förrut men bakgrunden jag hade i det visades inte i Netscape och dölja-funktionen fungerade inte heller så det som låg bakom gick inte att komma åt. Jag orkar inte hålla på och fråga mig för om hjälp för att få det att fungera utan problem.

Jag tror mer på en alert iallafall. Det ser hyfsat lika ut i alla browsers. Det ända jag skulle behöva ha just nu är hur man får text att bli fetstilt, om det går. Annars fungerar det någorlunda som jag vill ha det. Det andra med länkar och så känner jag att jag kan skippa.

Jag orkar inte hålla på och fråga mig för om hjälp för att få det att fungera utan problem.

Jamen du frågade ju om alerter :p

Varför inte använda den eminenta sökfunktionen uppe till höger...? Gissningsvis handlar vart fjärde inlägg på javascript/dhtml forumet om lager i olika browsers... ett bra sätt att sen kolla om det fungerar som du vill är att ladda ned lite olika browsers och prova.

Men som sagt. Du kan bara göra radbyten och tabbar i alertrutan.

------------------

Ok då PeW.

Jag har fixat en alertbox med radbrytningar så det får väl räcka då. Vad jag menade med att jag inte orkar fråga mig för var med lagret. Jag har både Netscape och Opera och visst vet jag hur man använder sökfunktionen. Jag ville bara inte titta efter andra inlägg eftersom det inte var ett lager jag ville ha.

Tack iallafall, men det får väl duga som det är nu, kanske kan jag ändra på det vid något annat tillfälle ifall jag hittar en bättre lösning.

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)